Document

دافعية الإنجاز لدى طلبة الدبلوم العام وعلاقتها بمستوى المسؤولية الاجتماعية في مدارس محافظة الداخلية سلطنة عمان.

Identifier
العبري, محمد بن ناصر (2017). دافعية الإنجاز لدى طلبة الدبلوم العام ولاقتها بمستوى المسؤولية الاجتماعية في مدارس محافظة الداخلية سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
Achievement motivation among students of the general diploma and its relation to the level of social responsibility in the schools of Ad-Dakhiliyah Governorate Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to measure the level of social responsibility among students of the general diploma in the schools of AL Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman and recognize the relationship between social responsibility and motivation of achievement in light of some variables (gender, birth order, and family income level). To achieve the aim of the study, the researcher used two measures; the first measure is the social responsibility, which consists of (40) paragraphs divided into five dimensions: (personal self-responsibility, moral religious responsibility, social responsibility and national responsibility). The second measure is the measure of achievement motivation which consists of (36) paragraphs divided into five dimensions: (goal setting and its clarity, ambition, perseverance and perceived efficiency). Their validity and steadfastness have been verified. A random sample was selected from the study population represented by the general diploma students in AL Dakhiliyah Governorate in Sultanate of Oman, 5452 male and female students enrolled in the academic year 2016- 2017. The sample consisted of (825) male and female students i.e. (15%) of the size of the study population. The results of the study concluded in the following: •The level of achievement motivation and level of social responsibility was high in the study sample. • There were statistically significant differences at the level of significance (a≤0.05) in the estimations of the study sample on the level of achievement motivation and the level of social responsibility attributed to gender variable in favor of females. There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05=a) in the estimations of the study sample on the• level of achievement motivation and the level of social responsibility attributed to the variable of birth order. There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05-a) in the estimations of the study sample on the• level of motivation achievement attributed to the variable of family income level. There were statistically significant differences at the level of significance (a≤0.05) in the estimations of the study sample on the• level of social responsibility attributed to the variable of family income level in favor of higher family income. There is a positive correlation and a statistical function between the social responsibility and motivation of achievement, and it is• possible to predict the level of achievement motivation through the level of social responsibility of students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة الدبلوم العام بمدارس محافظة الداخلية في سلطنة عمان، ومعرفة العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية ودافعية الإنجاز في ضوء بعض المتغيرات الجنس، والترتيب الميلادي، ومستوى دخل الأسرة).
ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث مقياسين، المقياس الأول مقياس المسؤولية الاجتماعية مكون من (٤٠) فقرة موزعة على أربعة أبعاد هي المسؤولية الشخصية الذاتية، والمسؤولية الدينية الأخلاقية والمسؤولية المجتمعية والمسؤولية الوطنية)، والمقياس الثاني مقياس دافعية الإنجاز مكون من (٣٦) فقرة موزعة على أربعة أبعاد هي: (تحديد الهدف ووضوحه والطموح، والمثابرة والكفاءة المدركة)، وقد تم التحقق من صدقهما وثباتهما. وقد تم اختيار عينة عشوائية من مجتمع الدراسة المتمثل في طلبة الدبلوم العام بمحافظة الداخلية، بسلطنة عمان الذكور والإناث) المقيدين في العام الدراسي ۲۰۱٦-۲۰۱۷م والبالغ عددهم (٥٤٥٢) طالباً وطالبة، حيث تكونت العينة من (۸۲٥) طالباً وطالبة وهو ما يمثل نسبة (١٥%) تقريباً من حجم مجتمع الدراسة وقد أسفرت نتائج الدراسة عما يلي:
• جاء كل من مستوى دافعية الإنجاز ومستوى المسؤولية الاجتماعية عالياً لدى عينة الدراسة.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى دافعية الإنجاز ومستوى المسؤولية الاجتماعية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى دافعية الإنجاز ومستوى المسؤولية الاجتماعية تعزى لمتغير الترتيب الميلادي.
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى دافعية الإنجاز تعزى لمتغير مستوى دخل الأسرة.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05>a) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى المسؤولية الاجتماعية تعزى لمتغير مستوى دخل الأسرة لصالح دخل الأسرة الأعلى.
• وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة احصائياً بين المسؤولية الاجتماعية ودافعية الإنجاز، وأنه يمكن التنبؤ بمستوى دافعية الإنجاز من خلال مستوى المسؤولية الاجتماعية لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
5
0
الكندية، جيهان بنت أحمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
13
0
الغملاسية، جوخة بنت علي محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023