Document

دراسة تحليلية لمحتوى كتب العلوم بالتعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء مجالات التربية الصحية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
Abstract This study aimed to identify the required health education domains to be included in the science textbooks of the Basic Education in Sultanate of Oman and to highlight the existing one present at these books. The study population was all science textbooks for classes from fifth to tenth grade of basic education whereas the sample was the science textbooks from fifth to eighth grade of the basic education schools on the academic year 2004/2005. - To answer the study questions, a list of the required health education domains on these books was produced according to a comprehensive analysis done to many specific health education references, researches papers, articles, aims of the science curriculums at Basic education and the opinions of personals related to both academic (science teaching) and health fields. This list was then reviewed by a group of expert judges to comment on the study list where it was then finalized and approved The final study list is consisted of (82) sections distributed into (5) main domains which are; personnel health, diseases and prevention, safety education, environmental health, and health nutrition. According to the mentioned list, the researcher designed the content analysis tool and assumed the paragraph as a unit for analysis. The reliability was then checked by calculating the Holisty Stability Constant which gives the value of (0.93). This constant was a good prove of the study purpose. Hence, the researcher analyzed the science textbooks twice with a (5) weeks gab in between and he took repentance average for health domains and calculated the percentage where these study statistics showed the below: • The science textbooks for classes 5th, 6th, 7th and oth contained (37%) of its contents for health education domains. The process of choosing the health contents and determine them in science textbooks did not follow any classified standards for horizontal and vertical completeness. The health content in science textbooks was concentrating more in first domain that is personnel health. These books content also concentrated on operational and structural fields (e.g. Body parts) and it was rarely linked with health fields. According to the results, the study recommended the need to give the health education more important consideration when developing science textbooks for Basic Education and to consider for continuous, balance, completeness and to cover the different health subjects. Further more consideration should be taken to balance between the academic and functional purpose of science. The study also recommended preparatiori standards to determine how much these books contribute in the health education and to produce a curriculum and scientific reference for health education by co-operating with the Ministry of Health, For the continuality in developing the health education in Oman, the study also suggested further studies in the health education fields.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مجالات التربية الصحية التي ينبغي تضمينها في محتوى كتب العلوم بالتعليم الأساسي بسلطنة عمان، وتحديد مدى تضمن هذه الكتب المجالات التربية الصحية.
تكون مجتمع الدراسة من جميع كتب العلوم للصفوف من الخامس وحتى العاشر من التعليم الأساسي بسلطنة عمان، أما عينة الدراسة فقد تكونت من كتب العلوم للصفوف من الخامس وحتى الثامن المقررة على طلبة مدارس التعليم الأساسي للعام الدراسي ۲۰۰۰ / ۲۰۰4 م. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، أعد الباحث قائمة بمجالات التربية الصحية الواجب تضمينها بمحتوى كتب العلوم، اشتق مضمونها من خلال الإطلاع على عدد من المراجع، والدراسات، والبحوث التي اهتمت بالتربية الصحية، وأهداف مادة العلوم بمرحلة التعليم الأساسي، وآراء العاملين بالميدانين: التربوي، والصحي، ثم عرضت القائمة على مجموعة من المحكمين الخبراء في الميدانين: التربوي، والصحي؛ لإبداء الرأي فيها، وتم التوصل إلى الصورة النهائية للقائمة والتي اشتملت على ( ۸۴ ) جانبا، موزعة على خمسة مجالات، هي: الصحة الشخصية، والتغذية الصحية، والتربية الوقائية، وصحة البيئة، والأمراض والوقاية منها. .. ...
وفي ضوء هذه القائمة أعلى الباحث بطاقة تحليل المحتوى، واعتبر الفقرة وحدة التحليل، كما أعتمد صدق الأداة
على صدق المحكمين، وتم التأكد من ثبات عملية التحليل بحساب معامل الثبات الهولستي" والذي بلغ (۰٫۹۳ ) بين ثلاثة محللين لعينة من وحدات الكتب المراد تطيلها، وهو مؤشر كاف لأغراض الدراسة. ومن ثم قام الباحث بتحليل كتب العلوم مرتين بفارق زمني خمسة أسابيع، واخذ متوسط التكرارات وحساب النسبة المئوية، وقد كشفت الدراسة عن النتائج الآتية:
. تضمنت كتب العلوم للصفوف: الخامس والسادس، والسابع والثامن لمجالات التربية الصحية بنسبة
(۳۷ %) من المحتوى المحلل. . عملية اختيار المحتوى الصحي وتحديده في كتب العلوم لم تخضع لمعايير محددة التكامل: الأفقي، والرأسي. .
تركز المحتوى الصحي في كتب العلوم بصورة أكبر في المجال الأول الخاص بالصحة الشخصية، كما أن محتوي هذه الكتب ركز على النواحي: التركيبية، والوظيفية مع ربطه في بعض الأحيان بالجوانب الصحية. وأوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج، بضرورة إعطاء التربية الصحية درجة أكبر من الاهتمام عند تطوير كتب العلوم في التعليم الأساسي، ومراعاة الاستمرارية، والتوازن، والتتابع، والتكامل، والشمول الجوانب الصحية. المختلفة عند تطويرها، والأخذ في الاعتبار التوازن بين الجوانب الأكاديمية العلم، والجوانب الوظيفية له، كما أوصت أيضا بإعداد معايير يتم في ضوئها تحديد درجة مساهمة هذه الكتب في التربية الصحية، وإعداد وثيقة . للتربية الصحية، ومرجع علمي لها بالتعاون مع وزارة الصحة، كما اقترحت عددا من الدراسات المماثلة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
6
1
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, فاطمة بنت سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
1
0
‫العبدلية، عفراء بنت عبد الله بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018