Document

دراسة تقويمية لبرنامج تدريب مديري مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at evaluating the strengths and weaknesses of the training program for the basic education school principals in the Sultanate of Oman, from the point of view of the newly appointed principals. The study also aimed at identifying whether there is a difference in the evaluation according to cycle level (cycle one and two) and experience variables. In addition the purpose of the study was to provide several measures in order to improve the quality of the training for basic education school principals. The study data were collected by use several measures including a questionnaire, an observation and an interview. Attention was made to secure the validity and reliability of these measures. The sample of the study consisted of (94) principals, (44) of whom were from cycle one of the basic education and(50) from cycle two, from different Educational Omani regions. This was apart from (6) of training seniors and (20) trainers. Several statistical analyze the results, including means, Person correlation, frequency, T-test, and ANOVA, The study finding were as follows:. 1- The strengths of the training program from the point of view of the sample were a)The good quality of planning and designing of the program. b) It satisfies the job need for school principals. c) The dealing with modern multimedia in education field. d) It contains some subjects related to the duties of basic school principals. 2- The weakness of the program were: a) The lack of adequate training experience. b) The shortage of time allocated for training session. c) The dependence of some trainers on the theoretical side. d) The lectures halls are not prepared properly. e) Some trainers are not qualified enough to perform their duties properly. 3- There were significant differences in accordance to cycle level (one or two) variable favoring level one in: . A- There were statistically significant differences at level (a:0.01) attributed to educational cycles (one and two) variable for the benefit of the principal of cycle one in all domains of questionnaire, at the same time there were on statistically significant differences of the programme timing. B- There were no statistically significant differences of gender variable throughout the study domains (the needs, the objectives, the plan, the method, the trainers, the environment and the evaluation). At the same time there were statistically significant differences on the programme timing for male principals of basic education. C- There were no statistically significant differences on the experience in the all fields of the study. According to the analysis of the literature, and the finding of the field study, the study reached the following suggestions: 1- The application of the participation principal to satisfy the training needs for trainers. 2- The clarification of the exact training objectives. 3- The participation of all the educational regions in designing the training programme .4- The evaluation of the training programme should be carried out by experts and professional cadres.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
استهدفت الدراسة معرفة جوانب القوة وجوانب الضعف في برنامج تدريب مديري مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر المديرين الجدد المرشحين لإدارة مدارس التعليم الأساسي، والتعرف علسی أثر متغير الحلقة الدراسية، والنوع، والخبرة على جوانب القوة وجوانب الضعف في البرنامج التدريبي وذلك تمهيدا لوضع مقترحات تفيد في تطوير البرنامج التدريبي الحالي، ولغرض جمع بيانات الدراسة، تم تحليل الأدبيات المتعلقة بالبرامج التدريبية عامة، وتقويم البرامج التدريبية خاصة، بجانب القيام بدراسة ميدانية، وتم تصميم ثلاث أدوات وهي: الاستبانه وبطاقة الملاحظة وبطاقة المقابلة. وبعد التحقق من ص دقها الظاهري وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة البالغة (94) مديرة ومديرة منهم: (44) مديرا للحلقة الأولى، و(50) مديرة الحلقة الثانية وذلك في جميع المناطق التعليمية في السلطنة، فضلا عن (6) من القيادات التدريبية و(۲۰) مدربا. والتحقق من أهداف الدراسة تم استعمال المتوسطات الحسابية والتكرارات والنسب المئوية، ومعامل ارتباط بيرسون، واختبار (ت) وتحليل التباين الثلاثي. وقد كشفت نتائج الدراسة الميدانية مايلي - أن البرنامج التدريبي يتضمن جوانب قوة تمثلت في: أ/ يلبي احتياجات المديرين الوظيفية بالتخطيط والتصميم الجيد للبرنامج، ج/ احتوائه على مواضيع متعلقة بمهام مدير التعليم الأساسي، داستخدام أدوات عرض حديثة. كما أظهرت جوانب ضعف تمثلت في: أعدم توفر الخبرات التدريبية اللازمة في التدريب، بكثرة أعداد المتدربين، ج الفترة الزمنية المخصصة للبرنامج غير كافية قياسا بالموضوعات المطروحة، د/اعتماد بعض المدربين على الجانب النظري في التدريب، ه ضيق الوقت المخصص للجلسة التدريبية، وفي القاعة التدريبية غير مهيأة بشكل جيد، ز/المحاضرون غير مؤهلين للتدريب. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۱) تعزي لمتغير الحلقة الدراسية ( الأولى والثانية لصالح مديري الحلقة الأولى في جميع مجالات الاستبانة، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجال توقيت البرنامج. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيه بالنسبة المتغير النوع (ذكور، إناث) في مجالات الدراسة الاحتياجات، الأهداف، الخطة، المحتوى، الأساليب، المدربون، التوقيت، البيئة، التقويم)، في حين توجد فروق دالة إحصائيا في مجال توقيت البرنامج لصالح الذكور من مديري مدارس التعليم الأساسي. لا توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير الخبرة في جميع مجالات الدراسة. . هذا وفي ضوء تحليل الأدبيات، ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من الاقتراحات، من أهمها: 1/ العمل على تطبيق مبدأ المشاركة في وضع الاحتياجات التدريبية للمتدربين، بالتحديد الواضح للأهداف التدريبية، ج إشراك جميع المناطق التعليمية في رسم البرنامج التدريبي، د/اسناد عملية تقويم البرنامج التدريبي إلى كادر متخصص لهم خبرة في هذا المجال.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
Theses and Dissertations
0
0
‫اللواتي،, عصام بن عبد المجيد بن عبد الباقي.‬
جامعة السلطان قابوس
2004