Document
دراسة تقويمية للإدارة الذاتية في المدارس المطبقة لها بسلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at identifying the actual application of self-managed schools in the Sultanate of Oman in light of some international experiences. It also aimed at identifying the obstacles that hinder the effective performance of and hence coming up with recommendations that help the decision makers in the Ministry of Education to improve self - managed Schools system and to spread it throughout the schools in the Sultanate of Oman.
In order to achieve the above aims, the researcher designed a structured interview form. The form consisted of two questions. The first question was about the actual application of self - managed school through nine dimensions. They were authority, the actual school curriculum, the reality budget, the actual staff, the actual professional development programmes for staff, the actual reinforcement and rewards, the actual society participation, the actual of information sharing and spreading it and the actual accountability. The second question was about the difficulties.
The study sample consisted of 22 school principals, and 66 senior teachers , eitherwho are acting or designated in the 22 schools in all educational regions in Oman.
The most important findings of the field study were:
1- The actual school management in self - managed School schools shows that the centralized type is still dominant even though the on going efforts to expand decentralization.
2-The duties and responsibilities of administrators and teachers at self managed schools do not differ from other schools in Oman regarding the rules and regulations as all the duties and responsibilities are circulated to all staff members in Omani schools.
3- self - managed schools do not play any role in choosing the school staff.
4-There is no any financial support for schools applying self - managed schools.
5- Ministry of Education rules restrict self - managed schools to develop financial resources as they are not allowed to freely use the school building to look for new financial resources.
In light of the literature review analysis, and the results of this field study, this study present a number of proposed procedures to improve self managed schools in Oman. these procedures are classified according to the school dimensions related to the principles of applying self-managed schools
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق الإدارة المدرسية الذاتية في سلطنة عمان، والتعرف على أهم المعوقات التي تحد من فاعلية أداء مدارس الإدارة الذاتية، وبالتالي الخروج بمقترحات تعين المسئولين في وزارة التربية والتعليم على تطوير الإدارة المدرسية الذاتية وتعميمها في مدارس سلطنة عمان . ولتحقيق هذه الأهداف قامت الباحثة بتصميم استمارة مقابلات شبه مقننة ، واحتوت الاستمارة على لا عن سؤالين ، السؤال الأول يدور حول واقع تطبيق الإدارة الذاتية من خلال تسعة محاور تدور حول : توزيع السلطة ، واقع المنهج الدراسي، واقع الميزانية ، واقع هيئة العاملين، واقع برامج التنمية المهنية للعاملين، واقع التحفيز ومنح المكافئات، واقع المشاركة المجتمعية، واقع تداول المعلومات
ونشرها، واقع المحاسبية والمساءلة، والسؤال الثاني يدور حول الصعوبات .
وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۲) مديرا ومديرة ، و (66) معلم أول المثبت منهم والمكلف ، بمدارس الإدارة الذاتية وعددها (۲۲) مدرسة في جميع المناطق التعليمية في سلطنة عمان وهي: الداخلية ، الباطنة شمال ، الباطنة جنوب ، الشرقية شمال ، الشرقية جنوب، الوسطى محافظة مسقط ، محافظة ظفار، محافظة مسندم ، محافظة البريمي ، الظاهرة .
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يأتي:
يشير واقع الإدارة المدرسية في مدارس الإدارة الذاتية في سلطنة عمان إلى أن النمط المركزي في الإدارة ما زال هو النمط السائد في الإدارة، رغم الجهود المستمرة للتوسع في اللامركزية .
۲.لا تختلف مهام ومسئوليات الهيئة الإدارية والتدريسية بمدارس الإدارة الذاتية وفقا للقوانين والأنظمة عن مهام ومسئوليات الهيئة الإدارية والتدريسية بالمدارس الأخرى بالسلطنة ، حيث يتم تنظيم تلك المهام والمسئوليات وفقا لنفس القوانين والقرارات المنظمة للعمل بجميع مدارس السلطنة .
٣.ليس لإدارات مدارس الإدارة الذاتية أي دور في اختيار الكوادر البشرية اللازمة للعمل بالمدرسة.
4.لا يوجد دعم وتمويل مالي للمدارس المطبقة للإدارة الذاتية.
5.تقيد القوانين مدارس الإدارة الذاتية في مجال تنمية الموارد المالية من خلال عدم السماح لها بحرية التصرف في استغلال المبنى المدرسي للبحث عن مصادر جديدة للتمويل بالدرجة الملائمة. وفي ضوء تحليل أدبيات الدراسة ، ونتائج الدراسة الميدانية ، قدمت الدراسة عددا من الإجراءات المقترحة لتطوير نظام الإدارة الذاتية في سلطنة عمان ،مصنفة حسب محاور الدراسة المرتبطة ا بمبادئ تطبيق الإدارة الذاتية .
ونشرها، واقع المحاسبية والمساءلة، والسؤال الثاني يدور حول الصعوبات .
وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۲) مديرا ومديرة ، و (66) معلم أول المثبت منهم والمكلف ، بمدارس الإدارة الذاتية وعددها (۲۲) مدرسة في جميع المناطق التعليمية في سلطنة عمان وهي: الداخلية ، الباطنة شمال ، الباطنة جنوب ، الشرقية شمال ، الشرقية جنوب، الوسطى محافظة مسقط ، محافظة ظفار، محافظة مسندم ، محافظة البريمي ، الظاهرة .
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يأتي:
يشير واقع الإدارة المدرسية في مدارس الإدارة الذاتية في سلطنة عمان إلى أن النمط المركزي في الإدارة ما زال هو النمط السائد في الإدارة، رغم الجهود المستمرة للتوسع في اللامركزية .
۲.لا تختلف مهام ومسئوليات الهيئة الإدارية والتدريسية بمدارس الإدارة الذاتية وفقا للقوانين والأنظمة عن مهام ومسئوليات الهيئة الإدارية والتدريسية بالمدارس الأخرى بالسلطنة ، حيث يتم تنظيم تلك المهام والمسئوليات وفقا لنفس القوانين والقرارات المنظمة للعمل بجميع مدارس السلطنة .
٣.ليس لإدارات مدارس الإدارة الذاتية أي دور في اختيار الكوادر البشرية اللازمة للعمل بالمدرسة.
4.لا يوجد دعم وتمويل مالي للمدارس المطبقة للإدارة الذاتية.
5.تقيد القوانين مدارس الإدارة الذاتية في مجال تنمية الموارد المالية من خلال عدم السماح لها بحرية التصرف في استغلال المبنى المدرسي للبحث عن مصادر جديدة للتمويل بالدرجة الملائمة. وفي ضوء تحليل أدبيات الدراسة ، ونتائج الدراسة الميدانية ، قدمت الدراسة عددا من الإجراءات المقترحة لتطوير نظام الإدارة الذاتية في سلطنة عمان ،مصنفة حسب محاور الدراسة المرتبطة ا بمبادئ تطبيق الإدارة الذاتية .
Category
Theses and Dissertations