Document

‫درجة الرضا الوظيفي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان من وجهة نظرهم

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims to investigate the degree of job satisfaction among social studies teachers in the Sultanate of Oman from their point of view. In addition to that the study aims to examine the impact of a certain set of variables including in gender, specialization, experience, and the educational governorate that they work in. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach, where he designed a questionnaire consisting of (54) sentences that covers (5) dimension: the satisfaction with the nature of the work, satisfaction with the social studies curriculum, satisfaction with the educational policies, satisfaction with financial incentives, and teacher self-satisfaction. After testing reliability and validity, the questionnaire was used with the study sample consisting of (408) teachers of social studies in the following governorates of Oman: Muscat, South of Batina and North of Batina. The results of the study have showed that the mean of degree of job satisfaction was in the ratio of (2.72), which means it is moderately satisfied. The results also indicate that there are statistically significant differences the dimension in the ratio of (a=0.05) attributed to gender variables in favor of male with all dimensions, However, the results have revealed that there are no statistically significant differences in the ratio of (a=0.05) attributed to differences in specialization, teaching experience, and the educational governorates in all of the study dimensions. The researcher recommends testing job satisfaction of teachers on regular and continuous bases. This is to come up with reliable results that can contribute to (1) the development of the education field, (2) develop the social studies curriculum with the involvement of social studies teachers, (3) and to take an account of the subject of social studies and increase its importance. (4) The researcher also recommends reopening the specializations of preparing teachers in the field of geography and history in the higher education institutions. (5) Finally, the researchers suggest to form syndicate of teachers in the sultanate of Oman.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للكشف عن درجة الرضا الوظيفي لدى معلمي الدراسات الأجتماعية بسلطنة عمان من وجهة نظرهم، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع الاجتماعي، والتخصص، والخبرة التدريسية، والمحافظة التعليمية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام بإعداد أستبانة مكونة من (54) عبارة موزعة على (9) محاور، هي: الرضا عن طبيعة العمل، والرضا عن منهج الدراسات الاجتماعية، والرضا عن السياسات التربوية، والرضا عن الحوافز المالية، والرضا الذاتي المعلم. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدرامية المكونة من (408) معلم ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان في المحافظات الآتية: مسقط، وجنوب الباطنة، وشمال الباطنة. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة الرضا الوظيفي جاعت بمتوسط حسابي (۲٬۷۲)، أي بدرجة متوسطة. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)تعزي لمتغير النوع الاجتماعي لصالح التكور في جميع المحاور. في حين كشفت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزي لمتغيرات التخصص، والخبرة التدريسية، والمحافظة التعليمية على جميع محاور الدراسة، وقد اوصی الباحث إلى الاهتمام بدراسة الرضا الوظيفي للمعلمين في فترات منتظمة وبشكل مستمر، للخروج بنتائج تساهم في تطوير الحقل التربوي، والعمل المستمر لتطوير منهج الدراسات الاجتماعية، من خلال إشراك المعلمين في ذلك، والاهتمام بالمادة بشكل كبير لتعزيز الشعور بأهميتها، وإعادة فتح تخصصات إعداد المعلمين في مجال الجغرافيا والتاريخ في مؤسسات التعليم العالي، وإنشاء نقابة المعلمين في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018