Document

درجة امتلاك معلمي العلوم في محافظة شمال الشرقية لمهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء نموذج "تيباك" من وجهة نظرهم.

Other titles
The degree to which science teachers in North Al Sharqiyah Governorate possess the skills of the twenty-first century in light of "TPACK" model from their point of view
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة امتلاك معلمي العلوم في محافظة شمال الشرقية لمهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء نموذج "تيباك" من وجهة نظرهم، ومن خلال تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بالموضوع، أعدت الباحثة مادة الدراسة المتمثلة في قائمة "مهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء نموذج تيباك التي ينبغي لمعلم العلوم امتلاكها"، والتي بنت في ضوئها أداة الدراسة، وهي استبانة تألفت من الأبعاد المهارية والمعرفية السبعة لنموذج تيباك،: المعرفة بالمحتوى، المعرفة بالتكنولوجيا، المعرفة بالتربية، المعرفة بالتكنولوجيا والمحتوى، المعرفة بالتكنولوجيا والتربية، المعرفة بالمحتوى والتربية، والمعرفة بالمحتوى والتربية والتكنولوجيا، متضمنة (48) فقرة في صورتها النهائية بعد التأكد من صدقها، وحساب ثباتها، إذ بلغ معامل ثبات ألفا كرونباخ للأداة ككل (0.97)، وتكونت العينة العشوائية للدراسة من (165) معلم ومعلمة لمادة العلوم في التخصصات الأربعة: الفيزياء، والكيمياء، والأحياء، والمجال الثاني، وأظهرت نتائج الدراسة امتلاك المعلمين للأبعاد المهارية والمعرفية السبعة جميعا بدرجة كبيرة، وجاءت مهارات المحور الخامس "المهارات المتعلقة بمجال المعرفة بالتكنولوجيا والتربية" في المرتبة الأولى، في حين جاءت مهارات المحور الثاني "المهارات المتعلقة بمجال المعرفة بالتكنولوجيا" في المرتبة السابعة والأخيرة. كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في درجة امتلاك المعلمين لمهارات القرن الحادي والعشرين في ضوء نموذج تيباك تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي ولصالح الذكور في جميع الأبعاد السبعة، ولا توجد فروق دالة احصائيا تبعا لمتغير التخصص، وتوجد فروق دالة إحصائيا في درجة امتلاك المعلمين لمهارات المحور الثالث "المهارات المتعلقة بمجال المعرفة بالتربية" ومهارات المحور السادس "المهارات المتعلقة بمجال المعرفة بالمحتوى والتربية" تعزى لمتغير سنوات الخبرة، لصالح المعلمين المتمرسين في كلا المحورين، وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها تنفيذ برامج تدريبية تهدف إلى رفع مستوى ثقة المعلمين بقدراتهم التكنولوجية العامة.
Arabic abstract
This study aimed to find out the degree to which science teachers in North Al Sharqiyah Governorate possess the skills of the twenty-first-century in light of "TPACK" model from their point of view. Through the analysis of the educational literature related to the subject, the researcher prepared a list of " twenty-first-century skills in the light of TPACK model that the science teacher should have". Accordingly, the questionnaire was developed, which consisted of the seven knowledge dimensions of the "TPACK" framework: content knowledge, technological knowledge, pedagogical knowledge, technological content knowledge, technological pedagogical knowledge, content pedagogical knowledge, and technological pedagogical content knowledge, including (48) items in its final form after verifying its validity and reliability, where the Cronbach's alpha coefficient reached (0.97). The random sample for the study consisted of (165) science teachers in the four majors: physics, chemistry, biology and the second field. The results of the study revealed that teachers had all seven skills dimensions to a large extent. The skills related to the technological pedagogical knowledge ranked first, while the skills pertaining to the technological knowledge were rated last. The results of the study also indicated that there were statistically significant differences in the level to which teachers possess the skills of the twenty-first century in the light of "TPACK" framework due to the gender and in favor of males in all seven dimensions. Moreover, there were no statistically significant differences based on the specialization. There were statistically significant differences in teachers' possession of pedagogical skills, pedagogical and content skills due to years of experience for the benefit of experienced teachers in both dimensions. The study concluded with several recommendations, including the implementation of training programs that aim to raise teachers' confidence in their technological knowledge and abilities.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019