Document

درجة انتشار المشكلات السلوكية والانفعالية لدى أطفال الروضة من وجهة نظر معلماتهم بمحافظة شمال الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims to determine the prevalence of behavioral and emotional problems among Kindergarten children from their teachers' point of view. It also aims to investigate the effect of some variables (the child's educational level, the teacher's years of experience, teacher's qualification, child's age, child's birth order in his family, the mother's educational level, the father's educational level, the mother's profession, the father's profession, and the presence of a housemaid) on the prevalence of the problems in the governorate of North Batinah in the Sultanate of Oman. The sample consists of (518) children (boys and girls) distributed at (132) schools in the governorate of North Batinah. The study applies the descriptive approach, and the scale of behavioral and emotional problems among children by Jalal Jarrar and others (2017). The methods were distributed to the sample after verifying their validity and stability. The results show that the prevalence of behavioral and emotional problems accounted for (2.3%) of the study sample. This study presents the prevalence of behavioral and emotional problems, and the most common ones among the children of Kindergarten from their teachers' point of views according to the dimensions of the scale. The results show the order of the dimensions as follow: (1.Hyperactivity, 2 learning problems, 3.anxiety and depression, 4.Psychological problems). In some dimensions, the effect of the variables on the spreading of the problems vary. In light of the results, the study defines a set of recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة انتشار المشكلات السلوكية والانفعالية لدى أطفال الروضة من وجهة نظر معلماتهم كما هدفت إلى استقصاء أثر المتغيرات (المرحلة التعليمية للطفل، سنوات خبرة المعلمة، المؤهل العلمي للمعلمة، عُمُر الطفل، الترتيب الميلادي للطفل في الأسرة، مستوى تعليم الأم، مستوى تعليم الأب، مهنة الأم، مهنة الأب، وجود العاملة في المنزل) على درجة الانتشار للمشكلات في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، وقد بلغت عينة الدراسة 518 طفل وطفلة موزعين على 132 مدرسة في محافظة شمال الباطنة، ولتحقق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وتم استخدام مقياس المشكلات السلوكية والانفعالية لدى الأطفال إعداد جلال جرار وآخرون (2017)، وبعد التحقق من صدقها وثباتها وزعت على العينة، وتم معالجتها احصائيا وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة انتشار المشكلات السلوكية والانفعالية بلغت نسبته (2.3%) من عينة الدراسة وعرضت الدراسة الحالية مستوى انتشار المشكلات السلوكية والانفعالية وأكثرها شيوعا لدى أطفال الروضة من وجهة نظر معلماتهم حسب ابعاد المقياس، جاءت النتائج في ترتيب الابعاد النشاط الزائد جاء في المرتبة الاولى، تلاه في المرتبة الثانية بُعد مشكلات التعلم، تلاه في المرتبة الثالثة بُعد القلق والاكتئاب، وجاء في المرتبة الأخيرة بُعد المشكلات النفس جسمية، واختلف تأثير المتغيرات على درجة انتشار المشكلات في بعض الأبعاد، وفي ضوء نتائج الدراسة توصلت الباحثة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations