Document

درجة معرفة معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي واستخدامهن لها في التواصل مع الأطفال.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to assess the degree of kindergarten teachers' knowledge of non-verbal communication skills and the usage of those skills while communicating with children. The variables considered for the assessment were the years of experience, pre-school teachers qualifying course and marital status. The research method used for this study was the descriptive methodology. However, collection methods were a test consisted of 20 questions developed by the researcher and an observation sheet with 21 phrases. 30 teachers were chosen from AL-Seeb State in Muscat Governorate as samples for this study. The researcher analyzed the data through the (SPSS) by using the arithmetic means, standard deviations, T-test and Anova test. The study showed that Kindergarten teachers have a high degree of knowledge of non-verbal communication skills and so was their usage. Also, it presented that there were no statistically significant differences in the degree of Kindergarten teachers' knowledge of non-verbal communication skills that could outed to these variables: years of experience, pre-school teachers qualifying course and marital status. Considering the same variables the study indicated that there were no statistically significant differences in the degree of Kindergarten teachers' usage of non-verbal communication skills. Final result revealed that there was no significant statistical relationship between the degree of Kindergarten teachers' knowledge of non-verbal communication skills and their usage of it in communicating with children. The researcher recommended adding more sections in the observation sheet into the teacher evaluation form. Additionally, a descriptive study of the impact of Kindergarten teachers' verbal communication on the child's behavior is recommended. Moreover, having the same study repeated with a wider range of samples (teachers) including the other governorates within the Sultanate. Finally, the researcher suggested an experimental study of a training course of non-verbal communication skills and its impact on the interactivity of kindergarten classes.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة معرفة معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي واستخدامهن لها في التواصل مع الأطفال في ضوء متغيرات سنوات الخبرة، الدورة التدريبية لتأهيل معلمات التعليم قبل المدرسي والحالة الاجتماعية، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وتألفت عينة الدراسة من (30) معلمة رياض أطفال من ولاية السيب بمحافظة مسقط، ولغرض الدراسة أعدت الباحثة اختبارا تكون من (20) سؤالا لقياس درجة معرفة معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي، وبطاقة ملاحظة تكونت من (21) فقرة لقياس الاستخدام، ولتحليل البيانات أستخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية واختبارات) T - Test، واختبار (ف) ANOVA، وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية:
و أن درجة معرفة معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي متوسطة مرتفعة وفقا للمعيار المستخدم من قبل الباحثة. و أن درجة استخدام معلمات رياض الأطفال لمهارات التواصل غير اللفظي مرتفعة وفقا للمعيار المستخدم ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05> a) في درجة معرفة معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي تعزي لمتغير (سنوات الخبرة، الحالة الاجتماعية، الالتحاق بالدورة التدريبية التأهيل معلمات التعليم قبل المدرسي). : لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05> a) في درجة استخدام معلمات رياض الأطفال بمهارات التواصل غير اللفظي تعزي لمتغير (سنوات الخبرة، الحالة الاجتماعية، الالتحاق بالدورة التدريبية لتأهيل معلمات التعليم قبل المدرسي).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject