Document
درجة ممارسة المشرفين الإداريين لأبعاد التغيير وعلاقتها بالرضا الوظيفي لمديري المدارس ومساعديهم بمحافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to find degree of Administrative Supervisors Practicing
on the change management and its relationship with job satisfaction among
of the Headmasters and their Assistants in South Sharqia Governorate in
Sultanate of Oman, and to know the impact of the variable ( gender, years
of experience, academic qualifications and job title) on degree of
Administrative Supervisors Practicing on the change management, and
degree of job satisfaction.
The study used descriptive method to collect the necessary data for the
current study. we sent them to the 157 people in the sample group from
those, we received 109 completed questionnaires.
The questionnaire was implemented as the tool of data collection of the
study sample, it consisted of item on two fields: first one was about
change management and their dimensions was (development of good
human relationship, achieving sharing on change, carefully option of
change, motivation of achieving the aims of change), the second was about
job satisfaction and their dimensions was (promotion and advancement in
work, Administer supervisor, subject satisfaction, achievement of self).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة المشرفین الإداریین لأبعاد إدارة
التغییر، ودرجة الرضا الوظیفي لدى مدیري المدارس ومساعدیهم، والعلاقة بینهما، وذلك بمحافظة
جنوب الشرقیة في سلطنة عمان، وسعت إلى التعرف على أثر متغيرات كلا من (النوع، المؤهل
الدراسي، الخبرة الإداریة، الوظیفة) في تقدیر درجة ممارسة المشرفین الإداریین لأبعاد إدارة التغییر
وفي درجة الرضا الوظیفي لمدیري المدارس ومساعدیهم، اتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج
الوصفي، حیث تم تصمیم استبانة تكونت من محورین: محور یقیس درجة ممارسة المشرفین
الإداریین لأبعاد إدارة التغییر، ویحتوي على أربعة أبعاد هي: (تنمیة العلاقات الإنسانیة، توضیح
عملیة التغییر، الشراكة في التغییر، التحفیز نحو تحقیق أهداف التغییر)، ومحور یقیس درجة
الرضا الوظیفي، ویحتوي على أربعة أبعاد هي: (الرضا عن ظروف العمل وطبیعته، الرضا عن
الإشراف الإداري، الرضا عن الجوانب المادیة، الرضا عن تحقیق الذات في هذه الوظیفة)، وقد تم
توزیع الاستبیانات على كامل المجتمع، واسترجاع ( ١٠٩ ) استمارة مثلت عینة الدراسة.
التغییر، ودرجة الرضا الوظیفي لدى مدیري المدارس ومساعدیهم، والعلاقة بینهما، وذلك بمحافظة
جنوب الشرقیة في سلطنة عمان، وسعت إلى التعرف على أثر متغيرات كلا من (النوع، المؤهل
الدراسي، الخبرة الإداریة، الوظیفة) في تقدیر درجة ممارسة المشرفین الإداریین لأبعاد إدارة التغییر
وفي درجة الرضا الوظیفي لمدیري المدارس ومساعدیهم، اتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج
الوصفي، حیث تم تصمیم استبانة تكونت من محورین: محور یقیس درجة ممارسة المشرفین
الإداریین لأبعاد إدارة التغییر، ویحتوي على أربعة أبعاد هي: (تنمیة العلاقات الإنسانیة، توضیح
عملیة التغییر، الشراكة في التغییر، التحفیز نحو تحقیق أهداف التغییر)، ومحور یقیس درجة
الرضا الوظیفي، ویحتوي على أربعة أبعاد هي: (الرضا عن ظروف العمل وطبیعته، الرضا عن
الإشراف الإداري، الرضا عن الجوانب المادیة، الرضا عن تحقیق الذات في هذه الوظیفة)، وقد تم
توزیع الاستبیانات على كامل المجتمع، واسترجاع ( ١٠٩ ) استمارة مثلت عینة الدراسة.
Category
Theses and Dissertations