Document

درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التأملي وعلاقته بتطوير أداء معلمي مدارس التعليم الاساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the degree of practicing educational supervisors for the educational supervision, the degree of development of the teachers performance at the basic education schools and the relation between them AL-Dakhiliyah governorate in the Sultanate of Oman, and sought to identify the effect of the variables of (type, years of experience, In this study, the researcher used the descriptive approach, where a questionnaire was designed consisting of two axes: first the measures the degree of the practice of educational supervisors for the fields of educational supervision, and contains three areas: Supervisors supervising the implementation of professional teachers, practicing supervisors in the evaluation of the practices of professional teachers), and measures the progress of teachers' performance. It includes three areas: planning, class attitude , Personal characteristics). The questionnaire was distributed to the study population, and 262 questions were returned. As for the analysis of the statistical data and methods used, the data were entered into the (spss) program and analyzed using mean of arithmetic, standard deviations, alpha- Cronbach, T-analysis, and the Pearson correlation coefficient. It has reached the following conclusions: - The average degree of practicing educational supervisors for the fields of educational supervision from the point of view of teachers of basic education schools (intermediate), and the averages of the degree of development of the performance of teachers of basic education schools (large). - There were no statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) for the degree of practicing educational supervisors for the fields of educational supervision attributed to (type, qualification). - There were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) for the degree of the teacher's performance due to (type, qualification). - There were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the fields of supervisory supervision between the levels of years of experience for the benefit of those with experience (1 - 5) years, and the presence of significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) Descriptive for the axis of the development of teacher performance between levels of experience for the benefit of the owners of experience (1 - 5) years also. - The existence of a positive correlation relationship of statistical significance at level (α = 0.01) between the degree of the practice of educational supervisors for the areas of supervision and the degree of the evolution of teacher performance. - The absence of a correlation relationship at the level (α = 0.01) between the practice of the educational supervisor for the supervision of the contemplative implementation of the practices of professional teachers and the development of the performance of the teacher in his personal qualities. In light of the results of the study, the researcher made some recommendations, including: - Provide intensive training courses for school supervisors and their teachers, by educational specialists in the Sultanate, including the use of scientific method in solving educational problems. - The need to focus the educational supervisor in his classroom visit to the practices of professional teachers. - Provide physical, technical and technician facilities for teachers and supervisors to raise the level of performance.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التأملي، ودرجة تطوير أداء معلمي مدارس التعليم الأساسي، والعلاقة بينهما، وذلك بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان، وسعت إلى التعرف على أثر متغيرات كلا من (النوع، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي) في تقدير درجة ممارسة المشرفين التربويين لمجالات الإشراف التأملي وفي درجة تطور أداء معلمي مدارس التعليم الأساسي، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تم تصميم استبانة تكونت من محورين: محور يقيس درجة ممارسة المشرفين التربويين لمجالات الإشراف التأملي، ويحتوي على ثلاثة مجالات هي: (ممارسة المشرفين للإشراف التأملي في تنفيذ ممارسات المعلمين المهنية، ممارسة المشرفين للإشراف التأملي في متابعة ممارسات المعلمين المهنية، ممارسة المشرفين للإشراف التأملي في تقييم ممارسات المعلمين المهنية )، ومحور يقيس درجة تطوير أداء المعلم، ويحتوي على ثلاثة مجالات هي: ( التخطيط، تنفيذ الموقف الصفي، الصفات الشخصية)، وقد تم توزيع الاستبانات على مجتمع الدراسة، واسترجاع (262) استمارة مثلت عينة الدراسة.
أما بالنسبة لتحليل البيانات والأساليب الإحصائية المستخدمة فقد تم إدخال البيانات في برنامج (spss) وتحليلها باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والفا كرونباخ واختبار "ت" تحليل التباين الأحادي ومعامل ارتباط بيرسون.




وقد توصلت إلى النتائج الآتية:
- متوسطات درجة ممارسة المشرفين التربويين لمجالات الإشراف التأملي من وجهة نظر معلمي مدارس التعليم الأساسي (متوسطة)، ومتوسطات درجة تطور أداء معلمي مدارس التعليم الأساسي (كبيرة).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) لدرجة ممارسة المشرفين التربويين لمجالات الإشراف التأملي تعزى إلى (النوع، المؤهل العلمي).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) لدرجة تطور أداء المعلم تعزى إلى (النوع، المؤهل العلمي).
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في مجالات الإشراف التأملي بين مستويات سنوات الخبرة لصالح أصحاب الخبرة من (1 – 5) سنوات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في مجال تنفيذ الموقف الصفي بالنسبة لمحور تطور أداء المعلم بين مستويات الخبرة لصالح أصحاب الخبرة (1 – 5 ) سنوات أيضاً.
- وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α = 0.01) بين درجة ممارسة المشرفين التربويين لمجالات الإشراف التأملي ودرجة تطور أداء المعلم.
- عدم وجود علاقة ارتباطية عند مستوى (α = 0.01) بين ممارسة المشرف التربوي للإشراف التأملي لتنفيذ ممارسات المعلمين المهنية وتطور أداء المعلم في صفاته الشخصية.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة بعض التوصيات منها:
- تقديم دورات تدريبية مكثفة لمشرفي المدارس ومعلميهم، من قبل المختصين التربويين بالسلطنة، تتضمن استخدام الأسلوب العلمي في حل المشكلات التربوية.
- ضرورة تركيز المشرف التربوي في زيارته الصفية على ممارسات المعلمين المهنية.
- توفير التسهيلات المادية والفنية والتقنية للمعلمين والمشرفين لرفع مستوى الأداء.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
العزري, محمود بن محمد بن علي.
جامعة نزوى.
2010
Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017