Document
درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aims at identifying the extent of Oman Post-Basic education principals exercising their supervisory role in the light of Outcome-Based Supervision (OBS) from teachers' point of view, and at determining whether there are differences of statistical significance among samples in view of gender, experience and academic qualification variables.
In order to achieve the study objectives, the researcher has adopted the descriptive approach, prepared a (45) items questionnaire under three themes: planning of outcomes phase, implementationof the outcomes and follow-up phase, and evaluation outcomes phase. After extracting the semantics of validity and reliability of the instrument, the tool have been applied to a random sample of (560) teachers. After processing the data statistically using the statistical package (SPSS) study found the following results:
1- The extent of Oman post-basic education schools directors exercising their supervisory role in the light of OBS was moderate.
2- Differences of statistical significance due to gender variable were in favour of females, and those due to academic qualification were in favour of post-graduates.
3- Absence of significant statistical differences were due to variable experience.
The study found a set of proposed actions and suggestions that may contribute to
activating the practice of post- basic education in the Sultanate of Oman of school principals
Exercising for their supervisory role in the Light of Outcome-Based Supervision.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج من وجهة نظر المعلمين، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تبعا لمتغير النوع والخبرة والمؤهل الدراسي.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وإعداد استبانة مكونة من (45) فقرة تندرج تحت ثلاثة محاور، هي: مرحلة تخطيط النواتج، ومرحلة تنفيذ النواتج ومتابعتهاء ومرحلة تقويم النواتج. وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة، تم تطبيقها على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (۵۶۰) معلم ومعلمة. وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية SPSS) توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. إن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج جاءت متوسطة.
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لكل من متغير النوع جاءت لصالح الإناث، ومتغير المؤهل الدراسي جاءت لصالح " أعلى من البكالوريوس".
۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الإجراءات المقترحة التي قد تسهم في تفعيل ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وإعداد استبانة مكونة من (45) فقرة تندرج تحت ثلاثة محاور، هي: مرحلة تخطيط النواتج، ومرحلة تنفيذ النواتج ومتابعتهاء ومرحلة تقويم النواتج. وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة، تم تطبيقها على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (۵۶۰) معلم ومعلمة. وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية SPSS) توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. إن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج جاءت متوسطة.
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لكل من متغير النوع جاءت لصالح الإناث، ومتغير المؤهل الدراسي جاءت لصالح " أعلى من البكالوريوس".
۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الإجراءات المقترحة التي قد تسهم في تفعيل ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان لدورهم الإشرافي في ضوء الإشراف بالنواتج.
Category
Theses and Dissertations