Document

درجة تضمن الخطة المدرسية للأهداف العامة لفلسفة التربية في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the degree of inclusion the school plan for the general objectives of educational philosophy in North- Batinah governorate in the Sultanate of Oman from the views of school principals. Also to identify the degree of the inclusion differences from the views of administrative supervisors and head teachers with respects to their gender, vocation and qualification. The researcher used the triangulation method approach, which is combined between the Case Study method by using interviews as a tool to collect the qualitative data and the descriptive method survey by using a questionnaire as a study tool for collecting quantitative data. For the qualitative part, the sample included (7) of the school principals; while for the quantitative part the sample was consisted of (21)administrative supervisors and (202) head teachers in North Al-Batinah District in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study the researcher constructed a three interview questions and a questionnaire of(23) items which divided into four domains represented the general goals of educational philosophy in Sultanate of Oman. The instrument was subjected to the validity and reliability tests. Also, the second tool was measured by using Cronbach's Alpha which varies between (0.92-0.79). The study results showed that the school principals don't use or invest the document of the educational philosophy and goals in Oman as one of the sources when they put or develop their school plans because the document wasn't distributed in the educational field. Also, the study found that the degree of including the school plan for the study domains was high. Additionally, there were differences that are statistically significant on the level (a<0.05) between the average scores of gender in favor of females. There were differences that are statistically significant on the level (a<0.05) between the average scores of qualification in favor of the diploma qualified. Accordingly, the researcher has drawn a number of recommendations and further related studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة تضمن الخطة المدرسية للأهداف العامة لفلسفة التربية في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس أنفسهم، كما هدفت إلى الكشف عن مدى اختلاف درجة هذا التضمن من وجهة نظر كلا من: المشرفين الاداريين والمعلمين الأوائل تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي والمسمى الوظيفي. تم استخدام منهج التعدد(Triangulation) الذي جمع بين المنهج الوصفي "دراسة الحالة باستخدام المقابلة كأداة لجمع البيانات النوعية، والمنهج الوصفي المسحي المتمثل في الاستبانة كأداة لجمع البيانات الكمية. وقد تكونت عينة الدراسة في الأداة الأولى المقابلة) من (7) من مديري ومديرات المدارس، أما العينة في الأداة الثانية (الاستبانة) فقد تكونت من (21) مشرفة إداريا ومشرفة إدارية و(202) من المعلمين الأوائل في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تحليل الأدبيات التربوية ذات العلاقة بموضوع الدراسة وإعداد أسئلة الأداتين، حيث تكونت الأداة الأولى من (3) أسئلة، بينما تكونت الأداة الثانية من (23) عبارة مقسمة على أربعة محاور تمثل الأهداف العامة الفلسفة التربية في سلطنة عمان. وتم التحقق من صدق الأداة بعرضها على مجموعة من المختصين، كما تم التأكد من ثبات أداة الدراسة الثانية من خلال حساب معامل الاتساق الداخلي باستخدام معادلة ألفا كرونباخ ( Cronbach ' s Alpha )، والذي تراوح بين ( 0.92 - 0.79).
أظهرت نتائج الدراسة ضعف توظيف مديري المدارس الفلسفة وأهداف التربية في سلطنة عمان كأحد مصادر وضع خطة المدرسة، وضعف اطلاع مديري المدارس على وثيقة فلسفة وأهداف التربية نظرة لعدم توزيعها في الميدان التربوي. كما توصلت النتائج إلى أن درجة تضمن الخطة المدرسية لمحاور الدراسة حسب تقديرات المعلمين الأوائل والمشرفين الإداريين جاءت ضمن درجة التضمن الكبيرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات المعلمين الأوائل والمشرفين الاداريين في جميع محاور الدراسة وكذلك في المجموع الكلي لصالح الاناث. إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a ) الأحادي لدرجة تضمن الخطة المدرسية للأهداف العامة لفلسفة التربية في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان تبعأ لمتغير المؤهل العلمي لصالح مؤهل الدبلوم، وفي ضوء هذه النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات ذات الصلة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الحرملية، أمل بنت عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017