Document

درجة تطبيق نظام إدارة الجودة في أداء المديريات العامة المطبقة للنظام بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظر العاملين

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The Study Aimed to Find Out the Extent of Implementation of Quality Management System on the Performance of the Directorates Applied the System of the Ministry of Education, from the Standpoint of Employees by Answering the Study Questions. Therefore, a questionnaire was Designed Consisting of (43) Items Distributed on the (5) key Areas. After Confirming Signs of Sincerity and Distributed to a Number of the Study Sample (162) Employees in Two Directorates. The Study Found a Range of Results, most Notably the Extent of Implementation of Quality Management System in the Performance of the Directorate Generals Applied to the System in the Ministry of Education was among very high and medium. This result the high-Quality Management System in the Performance of the Directorate Generals. Applied to a System the Nature of the Quality Management System at the reached the Highest Degree of Approval as Average of 4.25, followed by Measurement, Analysis and Improvement, then the focus of Responsibility and Management tasks. While the Achievement of the Product/Service, got the Minimum Average of 3.26. There were no Statistically significant Differences at the level of 0.05= a According to the Variable type Towards the Implementation of the System, and no Statistically Significant Differences at the level of 0.05 = a According to Qualification in the Measurement, Analysis and Improvement and in Favor of Higher Educational Qualification Owners. Moreover, there were no Statistically significant Differences at the level of 0.05 = a According to the Experience Variable, Except in the axis of the Responsibility and tasks of Management and the axis Achieve Product / Service and for the Benefit of Experience with more than 15 years.
Arabic abstract
هدفت الدراسة لمعرفة درجة تطبيق نظام إدارة الجودة في أداء المديريات المطبقة للنظام بوزارة التربية والتعليم من وجهة نظر العاملين، وللإجابة عن هذه الأسئلة صممت استبانة مكونه من ( 43 ) فقرة موزعه على (5) مجالات رئيسية، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها وزعت على عينة الدراسة البالغة (162) موظفا في المديريتين ( التخطيط والشؤون الإدارية ) وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج كان أبرزها درجة تطبيق نظام إدارة الجودة في أداء المديريات العامة المطبقة للنظام في وزارة التربية والتعليم كانت بين عالية جدا ومتوسطة، حيث حصل محور طبيعة نظام إدارة الجودة على أعلى درجة موافقة بمتوسط حسابي ( 4.25 ) يليه محور القياس والتحليل والتحسين، ثم محور مسؤولية ومهام الإدارة، أما محور تحقيق المنتج / الخدمة فحصل على أدني متوسط حسابي بلغ ( 3.26 ) بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج أيضا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05=a وفقا لمتغير النوع نحو تطبيق النظام ، بينما توجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05=a وفقا لمتغير المؤهل العلمي في محور القياس والتحليل والتحسين ولصالح أصحاب المؤهل العلمي العالي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05=a وفقا لمتغير الخبرة عدا في محور مسؤولية ومهام الإدارة ومحور تحقیق المنتج / الخدمة ولصالح ذو الخبرات أكثر من 15 سنة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017