Document
درجة توافر كفايات القياس و التقويم التربوي لدى معلمي الصفوف (7-12) من وجهة نظر المشرفين التربويين و المعلمين في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to examine the level of teacher competencies in educational assessment in grades (7-12) as viewed by educational supervisors and teachers in Sultanate of Oman. It also examined the effects of some demographic variables, including gender, specialization Islamic Studies, Arabic language, English language, Science, Mathematics, Social Sciences ) and profession experience ( 1-5, 6-9, more than 10 years) on the level of educational assessment competencies. The sample consisted of two groups The first group consisted of (71) educational supervisors, and the second group consisted of (677) teachers. A questionnaire was used in order to investigate the level of educational assessment competencies. The questionnaire consisted of (59) competencies which were divided into seven domains; each domain represented one of the standards of educational assessment competencies developed by NCME. The domains are :
1- selecting assessment methods, 2- developing assessment methods, 3- administering ,scoring and interpreting results, 4- using assessment results in decision making, 5- grading, 6- communicating assessment results, 7- ethics in assessment. This questionnaire was reviewed and validated by a number of experts at department of psychology in Sultan Qaboos University and General Directorate of Educational Assessment in Ministry of Education. In addition, the cronbach-alpha reliability coefficient was computed and reached (0.96). The data were statistically analyzed using means, standard deviations, pearson correlation and multivariate analysis of variance. The results indicated that: 1- There is a statistically significant difference at level of (0.05) between educational supervisors and teachers on rating the level of educational assessment competencies for teachers of (7-12) grades in all domains. These differences were favoring teachers. Teachers of grades (7-12) have medium level of assessment competencies as rated by educational supervisor, while they have high level of assessment competencies as rated by teachers.
2- The highest level of educational assessment competencies that was rated by supervisors was for the domain of ethics in assessment followed by developing assessment methods, grading, using assessment results in decision making, selecting assessment methods, administering, scoring and interpreting results, and communicating assessment results.
3- The highest level of educational assessment competencies that was rated by teachers was for the domain of developing assessment methods followed by ethics in assessment, grading, selecting assessment methods, using assessment results in decision making, communicating assessment results, administering, and scoring and interpreting results.
4- The results also showed that there were statistically significant differences related to gender in favor of females on all domains, but there were no statistically significant differences on all domains related to profession experience and specialties .
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد درجة توافر كفايات القياس والتقويم التربوي لدى معلمي الصفوف (127) من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين في سلطنة عمان وتعرف أثر متغير النوع الاجتماعي، والمادة الدراسية (الثقافة الإسلامية، اللغة العربية، اللغة الانجليزية، الرياضيات، العلوم الدراسات الاجتماعية)، والخبرة (1-5، 6-9، 10 فأكثر) في تقدير درجة توافر الكفايات. وتكونت عينة الدراسة من فئتين: فئة المشرفين التربويين وعددهم (71) وفئة المعلمين وكان عددهم (677). ولقياس درجة توافر كفايات القياس والتقويم تم بناء استبانه تشتمل على (59) كفاية، توزعت على سبعة محاور، كل محور يمثل معيار من المعايير التي وردت في الوثيقة العالمية الخاصة بمعايير كفايات القياس والتقويم Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of caball Students ، والمحاور هي: (انتقاء أساليب القياس والتقويم التربوي، بناء أساليب القياس والتقويم التربوي، تطبيق وتصحيح وتفسير نتائج القياس والتقويم التربوي، استخدام نتائج القياس والتقويم التربوي لاتخاذ القرار، وضع التقديرات، إعداد تقارير نتائج القياس والتقويم التربوي، أخلاقيات القياس والتقويم التربوي) وتم التأكد من صدق الاستبانة بعرضها على عدد من المختصين في مجال القياس والتقويم في جامعة السلطان قابوس والمديرية العامة للتقويم التربوي بوزارة التربية والتعليم، كما تم التأكد من ثباتها بحساب معامل ألفا کرونباخ والذي بلغ )0.96)وباستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل التباين المتعدد، توصلت الدراسة
إلى:
-1وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (05.(0.بين المشرفين التربويين والمعلمين في تقديرهم لدرجة توافر كفايات القياس والتقويم التربوي لدى معلمي الصفوف (127) في جميع محاور الاستبانة، كما اتضح أن هذه الفروق جميعها لصالح المعلمين، حيث أظهرت النتائج أن معلمي الصفوف (127) بمنطقة الباطنة شمال يمتلكون كفايات القياس والتقويم بتقدير متوسط من وجهة نظر المشرفين التربويين وبتقدير مرتفع من وجهة نظر المعلمين.
-2 أعلى تقدير لدرجة التوافر سجل الاستجابات المشرفين كان لمحور أخلاقيات القياس والتقويم التربوي، يليه محور بناء أساليب القياس والتقويم، ثم محور وضع التقديرات، ثم محور استخدام نتائج القياس والتقويم التربوي، ثم محور انتقاء أساليب القياس والتقويم، فمحور تطبيق وتصحيح وتفسير، وأخيرا محور إعداد تقارير نتائج القياس،
3- أعلى تقدير لدرجة التوافر سجل لاستجابات المعلمين المحور بناء أساليب القياس والتقويم، يليه محور أخلاقيات القياس والتقويم، ثم محور وضع التقديرات، ثم محور انتقاء أساليب القياس والتقويم، ثم محور استخدام نتائج القياس والتقويم، فمحور إعداد تقارير نتائج القياس، وأخيرا محور تطبيق وتصحيح وتفسير النتائج.
4- أما المتغيرات الديمغرافية، ففي متغير النوع فكانت الفروق دالة إحصائيا لصالح الإناث في جميع محاور الكفايات، وفي متغير الخبرة والتخصص كانت الفروق غير دالة إحصائيا في جميع محاور الكفايات.
إلى:
-1وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (05.(0.بين المشرفين التربويين والمعلمين في تقديرهم لدرجة توافر كفايات القياس والتقويم التربوي لدى معلمي الصفوف (127) في جميع محاور الاستبانة، كما اتضح أن هذه الفروق جميعها لصالح المعلمين، حيث أظهرت النتائج أن معلمي الصفوف (127) بمنطقة الباطنة شمال يمتلكون كفايات القياس والتقويم بتقدير متوسط من وجهة نظر المشرفين التربويين وبتقدير مرتفع من وجهة نظر المعلمين.
-2 أعلى تقدير لدرجة التوافر سجل الاستجابات المشرفين كان لمحور أخلاقيات القياس والتقويم التربوي، يليه محور بناء أساليب القياس والتقويم، ثم محور وضع التقديرات، ثم محور استخدام نتائج القياس والتقويم التربوي، ثم محور انتقاء أساليب القياس والتقويم، فمحور تطبيق وتصحيح وتفسير، وأخيرا محور إعداد تقارير نتائج القياس،
3- أعلى تقدير لدرجة التوافر سجل لاستجابات المعلمين المحور بناء أساليب القياس والتقويم، يليه محور أخلاقيات القياس والتقويم، ثم محور وضع التقديرات، ثم محور انتقاء أساليب القياس والتقويم، ثم محور استخدام نتائج القياس والتقويم، فمحور إعداد تقارير نتائج القياس، وأخيرا محور تطبيق وتصحيح وتفسير النتائج.
4- أما المتغيرات الديمغرافية، ففي متغير النوع فكانت الفروق دالة إحصائيا لصالح الإناث في جميع محاور الكفايات، وفي متغير الخبرة والتخصص كانت الفروق غير دالة إحصائيا في جميع محاور الكفايات.
Category
Theses and Dissertations