Document

درجة توفر أبعاد الصحة التنظيمية بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في ضوء التعليم عن بعد من وجهة نظر المعلمين.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss3pp315-331
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 3، ص. 315–331.
Other titles
The availability of organizational health dimensions in basic education schools in Al Batinah North Governorate during distance learning from teachers’ point of view.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-07-01
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the availability of the dimensions of organizational health in basic education schools in the perceptive of online teaching in Al Batinah North Governorate in Sultanate of Oman from the teachers’ point of view. The descriptive method was adopted in this study. A random sample consisted of 530 teachers from basic education schools in Sultanate of Oman in 2020/2021 was selected. The researcher used a survey that included four dimensions: school cohesion, initiative, support resources, and morality. The result showed that the availability level was average. Significant differences were found in initiative and morality dimensions due to gender (favoring males), and in all dimensions due to years of experience (favoring teachers with 11 years and above). The study recommended raising awareness among school leaders about the importance of organizational health and incorporating it into planning, and implementing professional development programs to enhance distance learning technologies.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للتعرف إلى درجة توفر أبعاد الصحة التنظيمية بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، في ضوء التعليم عن بعد. تكونت عينة الدراسة من (530) معلمًا ومعلمة، تم اختيارهم عشوائيًا. واستخدم الباحث استبانة مكونة من أربعة أبعاد: التماسك المدرسي، المبادرة بالعمل، دعم الموارد، والمعنويات. أظهرت النتائج أن درجة توفر أبعاد الصحة التنظيمية جاءت متوسطة، كما كشفت عن فروق ذات دلالة إحصائية في بُعدي المبادرة بالعمل والمعنويات تُعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الذكور، وفي جميع الأبعاد تُعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح فئة 11 سنة فأكثر. أوصت الدراسة بتوعية مديري المدارس بأهمية أبعاد الصحة التنظيمية وتفعيلها ضمن الخطط الأسبوعية والفصلية، وتنفيذ برامج إنماء مهني للتقنيات الحديثة في التعليم عن بعد.

Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
5
0
السالمية، ليلى بنت زاهر.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
Journal articles
4
0
المقبالي، حمود بن عبد الله.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
Journal articles
6
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
Journal articles
8
0
العاني، مها بنت عبد المجيد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
6
2
آل جميل، يُسرية بنت علي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-10-01
Journal articles
4
0
البلوشية، مريم بنت حسن.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01