Document

درجة توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان للممارسات الديمقراطية في عناصر الموقف الصفي من وجهة نظرهم وطلبتهم بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed reveal the degree of employment of democratic practices in the classroom instruction by Social Studies Teachers From their perspective and their Students of post basic education in Sultanate of Oman. In addition, the study attempts to examine the effect of a set of variables including specialization, gender, class, and role. To achieve objectives of study the researcher used the descriptive methodology where the researcher prepared a questionnaire consisting of (9) items, which is divided into sex components: class management, educational aids, ac subject and its teaching method, homework and evaluation. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (110) social studies teachers and (997) students of post basic education from Al Batinah North government. The result of the study showed that the degree of employment of democratic practices in the classroom instruction by social studies teachers from the perspective of teachers reached ( 1) which mean high, whereas the students' evaluation of the teachers' role in democratic practices in the classroom instruction was reached (T) which mean medial in general. In addition, the data revealed there were statistically significant differences at the level of significance (0.05= a) reveal the degree of employment of democratic practices in the classroom instruction by social studies teachers from the perspective of teachers can be attributed to variables of gender with exception of class management and educational aids and no statistically significant differences at the level of significance (0.05= a) can be attributed to variable specialization with exception of educational aids. The result also indicated there were statistically significant differences at the level of ( 0.05=a) in the degree of employment of democratic practices in the classroom instruction by Social Studies Teachers From their perspective and their Students of post basic education can be attributed to variable of gender in favor of females with exception of class managemen, and no statistically significant differences at the level of significance (0.05= a) can be attributed to variable of class in all components with exception of homework which has a statistical significance in favor of eleventh grade. Finally, there were statistically significant differences at the level of (*..=a) in reveal the estimating social studies teachers in Sultanate of Oman to practice democracy in the classroom instruction from their point of view and their students of post basic education can be attributed to variable of role in favor of teachers in all components. In light of these findings, several recommendat
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكثيف : عن درجة توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان للممارسات الديمقراطية في عناصر الموقف الصفي من وجهة نظرهم وطلبتهم بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي ، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع والتخصص والصف والدور ولتحقيق أهداف الدراسة استعملت الباحثة المنهج الوصفي، إذ قامت بإعداد أستبانة مكونة من (۳۹) عبارة موزعة على (6) محاور هي: إدارة الصف، والوسائل التعليمية، والأنشطة وعرض المادة الدراسية وأساليب تدريسها، والتقويم، والواجبات المنزلية، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها . تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (145) معلم ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية، و(۹۹۷) طالبا وطالبة من طلبة مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة. وأظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات معلمي الدراسات الاجتماعية لدورهم في توظيف الممارسات الديمقراطية في عناصر الموقف الصفي كانت بدرجة عالية؛ إذ بلغت (406)، بينما كانت تقديرات الطلبة متوسطة؛ إذ بلغت (۳٫۳۱)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(g=0.05) في استجابات المعلمين عزي لمتغير النوع في جميع المحاور لصالح الإناث ما عدا محوري " إدارة الصف" و " الوسائل التعليمية، و أظهرت النتائج أيضا بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(a=0.05)في استجابات المعلمين؛ عزي لمتغير التخصص في جميع المحاور، ما عدا محور " الوسائل التعليمية" الذي ظهرت به فروق ذات دلالة إحصائية لصالح تخصص الجغرافيا. كما كشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) في استجابات الطلبة؛ تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث في جميع المحاور، ماعدا محوري "الوسائل التعليمية" و" عرض المادة الدراسية وأساليب تدريسها"، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05)تعزي لمتغير الصف في جميع المحاور، ما عدا محور " الواجبات المنزلية" الذي ظهرت به فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الصف الحادي عشر، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05= (a؛ تعزي لمتغير الدور الصالح المعلمين في جميع المحاور. وأوصت الباحثة بإلحاق المعلمين بدورات تدريبية متخصصة تساعدهم على اكتساب السلوك الديمقراطي، وتعرفهم طريقة توظيفه في غرفة الصف، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-02
Journal articles
0
0
الرواحي, علي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-10
Journal articles
0
0
الشيخ, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-12
Journal articles
0
0
السالمي, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-11
Journal articles
0
0
بغوره, الزواوي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-07
Journal articles
0
0
الحضرمي, فيصل.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-07