Document
درجة توظيف معلمي التربية الإسلامية للممارسات الديمقراطية في الموقف الصفي لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at determining the degree of application of democratic practices by Islamic Education Teachers in classroom to the stage of post-basic education at the Sultanate of Oman, In addition to knowing the impact of gender variable and teaching experience. To achieve the objectives of the study, the researchers adopted a descriptive approach in which he prepared a list of democratic practices in classroom, whose virtual truthfulness was verified afterwards. The researcher designed an observation card comprising of (23) practices which where divided into five fields: classroom management, introduce the subject and its teaching methods, the activities and teaching aids and the evaluation and homework. The card presented once again to the specialists arbitrators through Pearson Correlation Coefficient among estimates of the observers. After confirming the stability of the observation card, it was applied to the study sample, which consisted of 30 male and female Islamic education teachers from the post-basic education schools in the A'Dakhiliyah Governorate and at rate of two classroom visit for each teacher. The main findings of the study revealed the application of democratic practices by Islamic Education Teachers in classroom included on observation card was medium; with a mean of (2.40) and standard deviation (1.01). The results also revealed statistically significant difference at the level (0.05-a) between averages of participants' application of democratic practices in all fields, which attributed to the variable gender and in favor of females in all fields, The results also revealed no statistically significant difference at the level (0.05-a) between averages of participants' application of democratic practices in all fields, which attributed to the variable teaching experience in all areas of study. In light of these findings, the researcher has recommended enrolling Islamic education teachers in courses and training programs; focus on the principles of democracy and modifying teaching methods and educational activities and evaluation means, which would help the democratic learning. Additionally, including the democratic practices in the card of evaluating the performance of Islamic Education Teachers. The researcher also presented a set of proposals for future studies concerning the democratic aspect in the educational process
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة توظيف معلمي التربية الإسلامية للممارسات الديمقراطية في الموقف الصفي المرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع، والخبرة التدريسية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي، إذ قام بإعداد قائمة بالممارسات الديمقراطية في الموقف الصفي، وبعد التحقق من صدقها الظاهري، صمم الباحث بطاقة ملاحظة مكونة من (۲۳) ممارسة موزعة على خمسة مجالات هي: إدارة الصف، وعرض المادة الدراسية وأساليب تدريسها، والأنشطة والوسائل التعليمية، والتقويم، والواجبات المنزلية، ثم تم عرض البطاقة مرة أخرى على الأفاضل المحكمين من ذوي الاختصاص، كما تم التأكد من ثباتها عن طريق معامل ارتباط بيرسون (Person بين تقديرات الملاحظين. بعد التحقق من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۳۰) معلم ومعلمة من معلمي مادة التربية الإسلامية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة الداخلية، وبمعدل زیارتین صفيتين لكل منهم. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة توظيف معلمي التربية الإسلامية للممارسات الديمقراطية في الموقف الصفي التي شملتها بطاقة الملاحظة مجتمعة كانت متوسطة، بمتوسط حسابي (۲٫40)، وانحراف معیاري (۱۰۰۱)، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a=0٫00) بين متوسطات درجة توظيف أفراد العينة الممارسات الديمقراطية في جميع المجالات التي تعزي لمتغير النوع ولصالح الإناث في جميع المجالات. كما كشفت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a=۰٫۰۵) بین متوسطات درجة توظيف أفراد العينة للممارسات الديمقراطية في جميع المجالات التي تعزي المتغير الخبرة التدريسية في جميع مجالات الدراسة. وفي ضوء تلك النتائج أوصى الباحث بتوصيات منها: إلحاق معلمي التربية الإسلامية . بدورات، وبرامج تدريبية تركز على مبادئ الديمقراطية، وتعديل أساليب التدريس والأنشطة التعليمية والتقويم بما يساعد على التعلم الديمقراطي، كذلك تضمين الممارسات الديمقراطية في بطاقة تقويم أداء معلمي التربية الإسلامية، كما قدم الباحث مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية المتعلقة بالجانب الديمقراطي في العملية التعليمية.
Category
Theses and Dissertations