Document

‫درجة توظيف تكنولوجيا المعلومات بمديريات وزارة التربية و التعليم في تنمية الإبداع الإداري من وجهة نظر الإداريين في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The Study aimed at identifying the status of the information technology in the directorates of education to develop th managerial innovation by the administrator from their point of view. The study sample consisted of (286) administrator in (10) regional directorates and Ministry of Education in Oman. To answer the study questions, the researcher developed a questionnaire. It consisted of (53) items that were divided into (5) domains. Validity and reliability of the questionnaire were computed. Means, Standard Deviation, One way ANOVA and LSD-Test were used to answer the study questions. The results of the study were as follows: The means for the Information Technology which were applied by the Administrators in the directorates of education in Oman were follows: improving Management ability and Skills, Managerial Communication, Information and Database availability, Decision Making and Superintendence. There were statistically significant differences in the status of the Information Technology that were attributed to gender in favor of male, also that were attributed to job position in favor of head of department and attributed to experience in favor of more experience. In the light of the results, the researcher recommended that it is necessary to develop the status of Information Technology .It is also necessary to improve internet usage and continues training to the administrators.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى إبراز درجة توظيف تكنولوجيا المعلومات بمديريات التربية والتعليم في تنمية الإبداع الإداري من وجهة نظر الإداريين بسلطنة عمان، وقد بلغت عينة الدراسة (۲۸۹) إداريا موزعين على (۱۰) مديريات إضافة إلى ديوان عام وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان، وللإجابة عن أسئلة الدراسة قام الباحث بتطوير استبانه مكونة من (۵۳) فقرة تقيس درجة توظيف تكنولوجيا المعلومات في تنمية الإبداع الإداري ، موزعة على خمس مجالات، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها . ولتحليل البيانات تم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي، واختبار LSD. ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : بلت المتوسطات الحسابية لاستجابة أفراد العينة على درجة توظيف تكنولوجيا المعلومات بمديريات التربية والتعليم في تنمية الإبداع الإداري من وجهة نظر الإداريين مرتبة تنازليا حسب المجالات كما يلي : مجال تحسين المهارات والقدرات الإدارية ومجال الاتصال الإداري ، ومجال توفير قواعد البيانات والمعلومات ، ومجال اتخاذ القرارات الإدارية ، ومجال المتابعة والرقابة الإدارية ،كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين متوسطات إجابة عينة الدراسة على فقرات الأداة وفقا لمتغير النوع ، وهي لصالح الذكور ، أما المتغير المسمى الوظيفي فهي لصالح رئيس القسم ، اما المتغير الخبرة فلصالح الأكثر خبرة ، أما المتغير مكان العمل لصالح المديريات بالمناطق التعليمية ؛ وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة يوصي الباحث بالعمل على رفع مستوى استخدام شبكة الانترنت في أوساط الإداريين مما يساعد على توظيفها بشكل أكثر كفاءة وفاعلية، وعقد دورات تدريبية مستمرة للإداريين بضرورة امتلاكهم المهارات اللازمة لتفعيل تكنولوجيا المعلومات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject