Document
دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى العاملين بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to identify the role of knowledge management in the development of administrative skills of the staff in the Directorate General of Education in the Sultanate of Oman (D.G.E). It also aims to know the characteristics of people in charge of knowledge management, identify the main problems that face the knowledge management and unveil the influence of variables, qualification as well as work experience of study samples on the role of knowledge management . The study is based on the descriptive method as a reliable questionnaire was conducted on 100 persons chosen at random as study samples. In addition, I used the following statistical methods:- - Mean value - Standard Deviation - Alpha- Chropach`s Calculation of the Reliability of the Tool ,Test (t-test) - And Analysis of variance
The study has showed the following results:- - The role knowledge management in the development of administrative skills among the staff of the D.G.E is quite obvious all through the study - The characteristics of people in charge of knowledge management is significantly clear. - The difficulties that face the knowledge management in developing of administrative skills are outstanding according to the study samples. - There are no statistically significant differences in the role of knowledge management in developing the administrative skills of the study samples due to variables, qualification and work experience. - Upon the results of study recommendations were proposed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى العاملين بمديريات التربية والتعليم بسلطنة عمان ومعرفة مواصفات القائمين على إدارة المعرفة، والوقوف على اهم الصعوبات التى تواجه إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية إضافة الى الكشف عن أثر متغيرات النوع والمؤهل العلمي والخبرة الوظيفية لأفراد عينة الدراسة في دور ادارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وتم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة بعد التحقق من صدقها وثباتها على عينة تم اختيارها عشوائيا من 100 فرد، كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل (ألفاكرونباخ) لحساب معامل الثبات لأداة واختبار (T-Test) وتحليل التباين الأحادي واظهرت الدراسة النتائج التالية : ان دور ادارة المعرفة في تنمية المهارات الادارية لدى العاملين بمديريات التربية والتعليم جاء بدرجة كبيرة والصعوبات التى تواجه ادارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية بدرجة كبيرة من وجهة نظر افراد العينة ، كما انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دور ادارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى افراد عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع والمؤهل والخبرة الوظيفية وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات والبحوث المقترحة.
Category
Theses and Dissertations