Document

دور الإدارة المدرسية في رعاية الطلبة الموهوبين في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying The Role Of School Management in care gifted students In the governate of Muscat In Sultanate of Oman, To achieve the study objective, a questionnaire consisting of (46) items was designed spread over four main fields , was administrated to (630) Managers and assistants and first teachers and administrators activities, department heads after establishing its validity and reliability. To answer the study questions, the means, standard deviations, T-test and ANOVA and LSD were used. The study highlighted the following findings. The Role Of School Management gifted students In the governate of Muscat In Sultanate of Oman is medum , the findings revealed that there were significant statistical differences at the level (0.05 > a), due to variables of academic qualification, gender and years of experience and jop , for The Role Of School Management gifted students in the governate of Muscat In Sultanate of Oman In the light of the findings, the researcher recommends the followings; The need to provide the material and human needs in the school environment and the need to increase cooperation with the family and local community institutions and make them aware of the importance of discovering and nurturing this group of students and the need to choose the principals of the educated and informed educational leaders who believe in the importance of investing student talent and nurtured.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور الإدارة المدرسية في رعاية الطلبة الموهوبين في محافظة مسقط بسلطنة عمان. ومن أجل تحقيق الهدف تم بناء استبانة مكونة (46) فقرة، موزعة على أربعة مجالات رئيسة هي (المعلمين، الطلبة الموهوبين، أمور الطلبة الموهوبين، البيئة المدرسية) ويعد التحقق من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة مكونة من (630) من المدراء والمساعدين والمعلمين الأوائل ومشرفي الأنشطة، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واستخدام اختبار T - Test، وتحليل التباين الأحادي ANOVA واختبار LSD للمقارنات البعدية. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن دور الإدارة المدرسية في رعاية الطلبة الموهوبين في محافظة مسقط بسلطنة عمان جاء بدرجة متوسطة، كذلك أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 > a) لدرجة ممارسة الإدارة المدرسية لدورها في رعاية الطلاب الموهوبين في محافظة مسقط بسلطنة عمان، تبعا لمتغيرات (النوع الاجتماعي وكانت لصالح الاناث، والمؤهل العلمي وكانت لصالح حملة البكالوريوس والماجستير، وسنوات الخبرة لصالح فئة (4 - 1 ) سنوات، والوظيفة لصالح فئة المدير). وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بضرورة توفير الاحتياجات المادية والبشرية في البيئة المدرسية، وضرورة زيادة التعاون مع الأسرة ومؤسسات المجتمع المحلي وتوعيتهم بأهمية اكتشاف ورعاية هذه الفئة من الطلبة، وضرورة اختيار مديري المدارس من القيادات التربوية المبدعة التي تؤمن بأهمية استثمار المواهب الطلابية ورعايتها .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017