Document
دور الخدمات الإلكترونية في تحقيق ميزة تنافسية لدى فروع بنك مسقط في المنطقة الشرقية شمال - سلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The role of electronic services in achieving a competitive advantage at Bank Muscat's branches
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the role of electronic services in achieving the competitive
advantage of banking services in commercial banks in the Sultanate of Oman represented by
a set of independent variables (ease of use, degree of risk and safety, promotion of services,
quality of service and dependent variable (competitive advantage), which is one of the most
important components and elements of its success from the point of view of employees in
commercial banks.
To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the descriptive analytical
approach, and the study was limited to banks in the Sultanate of Oman commercial operating
in the banking sector and the number (14) banks.
A special questionnaire was distributed to the study sample and based on the five-pointed
Likert model and the study provides a set of recommendations
Electronic service is the fast way to serve customers through the development of the world
in electronic services, and because the bank is always keen to serve potential customers and
gain their trust, it has made electronic development a special circle for it. Bank Muscat aims
in the future to raise and increase the speed of customers through several channels and is also
keen to train employees on how to use them quickly. The regionals of the eastern region are
always keen to continue communicating with the employees and taking their views on how
to serve customers in the best way and how to promote more communication with them and
take their trust between them. Gaining the confidence of customers in the absence of other
bank competitions in the Sultanate
Keywords: e-services, competitive advantage, commercial banks.
Arabic abstract
استهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الخدمات الالكترونية في تحقيق الميزة التنافسية
للخدمات المصرفية في البنوك التجارية بسلطنة عمان المتمثلة بمجموعة من المتغيرات المستقلة (سهولة
الاستخدام ، درجة المخاطر والأمان ، ترويج الخدمات ، جودة الخدمة والمتغير التابع (الميزة التنافسية
، والتي تعتبر من أهم مقومات وعناصر نجاحها من وجهة نظر العاملين في البنوك التجارية .
ولتحقيق أهداف الدراسة أعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي ، و أقتصرت الدراسة على
البنوك بسلطنة عمان التجارية العاملة في القطاع المصرفي وعددها (14) بنك.
وتم توزيع استبانة خاصة محكمة على عينة الدراسة وبالاعتماد على نموذج ليكرت الخماسي و
تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات
الخدمة الاكترونية هي الطريقة السريعة لخدمة العملاء من خلال تطور العالم في الخدمات الاكتونية .
ولان البنك حريص دائما على خدمة العملاء المحتملون وكسب ثقتهم جعل من التطور الاكتروني دائرة
خاصة لها. ويهدف بنك مسقط مستقبلا على رفع وزيادة سرعة العملاء من خلال عدة قنوات وأيضا
حريص على تدريب الموظفين على كيفية أستخدامها بسرعة. فأقليمي المنطقة الشرقية دايما حريصين
على مواصلة التواصل مع الموظفين واخذ أراهم على كيفية خدمة العملاء بالشكل الافضل وعلى كيفية
النهوض على بذل المزيد من التواصل معهم وأخذ الثقهم بينهم وكسب ثقة العملاء في ضل المنافسات
البنك الأخرى بالسلطنة
الكلمات المفتاحية الخدمات الالكترونية ، الميزة التنافسية ، البنوك التجارية
للخدمات المصرفية في البنوك التجارية بسلطنة عمان المتمثلة بمجموعة من المتغيرات المستقلة (سهولة
الاستخدام ، درجة المخاطر والأمان ، ترويج الخدمات ، جودة الخدمة والمتغير التابع (الميزة التنافسية
، والتي تعتبر من أهم مقومات وعناصر نجاحها من وجهة نظر العاملين في البنوك التجارية .
ولتحقيق أهداف الدراسة أعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي ، و أقتصرت الدراسة على
البنوك بسلطنة عمان التجارية العاملة في القطاع المصرفي وعددها (14) بنك.
وتم توزيع استبانة خاصة محكمة على عينة الدراسة وبالاعتماد على نموذج ليكرت الخماسي و
تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات
الخدمة الاكترونية هي الطريقة السريعة لخدمة العملاء من خلال تطور العالم في الخدمات الاكتونية .
ولان البنك حريص دائما على خدمة العملاء المحتملون وكسب ثقتهم جعل من التطور الاكتروني دائرة
خاصة لها. ويهدف بنك مسقط مستقبلا على رفع وزيادة سرعة العملاء من خلال عدة قنوات وأيضا
حريص على تدريب الموظفين على كيفية أستخدامها بسرعة. فأقليمي المنطقة الشرقية دايما حريصين
على مواصلة التواصل مع الموظفين واخذ أراهم على كيفية خدمة العملاء بالشكل الافضل وعلى كيفية
النهوض على بذل المزيد من التواصل معهم وأخذ الثقهم بينهم وكسب ثقة العملاء في ضل المنافسات
البنك الأخرى بالسلطنة
الكلمات المفتاحية الخدمات الالكترونية ، الميزة التنافسية ، البنوك التجارية
Category
Theses and Dissertations