Document
دور المعلم الأول في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at revealing the role of senior teachers in the process of evaluating teachers' professional performance in the interior province in Oman. The study was conducted using the descriptive approach in which a case study method is used. To achieve the objectives of the study the researcher used the interview as a tool for gathering data. The interview consisted of four main questions and it targeted a sample of twelve participants. They were schools principals, supervisors and senior teachers.
The study's results, through its tools and research procedures, revealed that the role of senior teachers in evaluating other teachers'
professional performance is very effective. In other words, the evaluation process is now more objective and credible, as the evaluation process is based on objective and scientific criterion. Therefore, each participant in the process is responsible in assessing the items and indicators that relates to the professional performance according to their specialties. As a result, the senior teacher is permanently and constantly knowledgeable of the teacher's situation, which helps to provide technical support because he or she can measure the pedagogical content knowledge more than anybody else can.
At the end, the study recommended:
1- To design a special program to train and qualify senior teachers administratively because there are some challenges that senior teachers encounter as indicated in chapter four.
2- To design a comprehensive guide that clarifies the procedure used to assess the professional performance of teachers.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة للكشف عن دور المعلم الأول في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لمنهجية دراسة حالة ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المقابلة أداة لجمع البيانات النوعية، وقد تكونت المقابلة من أربعة أسئلة رئيسة، استهدفت عينة مكونة من (۱۲) مشاركا، توزعوا بين الفئات التالية: مديري المدارس، والمشرفين التربويين، والمعلمين الأوائل.
لقد كشفت نتائج الدراسة من خلال آلياتها البحثية وأدواتها إلى أن المعلم الأول دور في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين؛ فقد أصبح التقييم يقدم موضوعية ومصداقية؛ بحيث أصبحت عملية التقييم تبني على أسس موضوعية وقياس علمي، فكل طرف من الأطراف أصبح معني بتقييم البنود والمؤشرات التي تعنى بتقييم الأداء الوظيفي حسب اختصاصه؛ فالمعلم الأول أصبح على اطلاع بوضع المعلم بصورة دائمة ومستمرة، مما يساعده ذلك على توفير الدعم الفني؛ لأنه يمتلك القدرة والتمكن في قياس الجانب المعرفي للمادة أكثر من غيره (Pedagogical Content Knowledge).
ولقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والتي منها :
1. إعداد برنامج التدريب وتأهيل المعلمين الأوائل إداريا؛ ولذلك لوجود بعض التحديات التي تواجه المعلم الأول التي تم الإشارة لها في الفصل الرابع.
۲. تصميم دليل متكامل، يوضح الآليات المتبعة في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين.
لقد كشفت نتائج الدراسة من خلال آلياتها البحثية وأدواتها إلى أن المعلم الأول دور في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين؛ فقد أصبح التقييم يقدم موضوعية ومصداقية؛ بحيث أصبحت عملية التقييم تبني على أسس موضوعية وقياس علمي، فكل طرف من الأطراف أصبح معني بتقييم البنود والمؤشرات التي تعنى بتقييم الأداء الوظيفي حسب اختصاصه؛ فالمعلم الأول أصبح على اطلاع بوضع المعلم بصورة دائمة ومستمرة، مما يساعده ذلك على توفير الدعم الفني؛ لأنه يمتلك القدرة والتمكن في قياس الجانب المعرفي للمادة أكثر من غيره (Pedagogical Content Knowledge).
ولقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والتي منها :
1. إعداد برنامج التدريب وتأهيل المعلمين الأوائل إداريا؛ ولذلك لوجود بعض التحديات التي تواجه المعلم الأول التي تم الإشارة لها في الفصل الرابع.
۲. تصميم دليل متكامل، يوضح الآليات المتبعة في عملية تقييم الأداء الوظيفي للمعلمين.
Category
Theses and Dissertations