Document
دور جماعات النشاط المدرسي في تنمية المهارات القيادية لدى طلبة التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study investigated the Role of School Activity Groups in developing leadership skills for Basic Education students in Al.Dakhlia region in the Sultanate of Oman, and to identify if there any differences between gender and class. The researcher used the descriptive method and questionnaire. The sample of the study consisted of 384 students.
The study results showed that the role of school activity groups in developing leadership skills (decision making communication, time management, solve problem, team -work) for Basic Education students in Al.Dakhlia region in the Sultanate of Oman is very high.
The study suggested some recommendations:
Care of school activity groups level in Al.Dakhlia region in Sultanate of Oman..
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور جماعات النشاط المدرسي في تنمية المهارات القيادية لدى طلبة التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان، والكشف عن مدى وجود فروق في استجابات أفراد العينة تعزى إلى متغيرات النوع الاجتماعي والصف، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وأداة الإستبانة لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيق الأداة على عينة مكونة من (384) طالبا وطالبة
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن دور جماعات النشاط المدرسي في تنمية المهارات القيادية (صنع واتخاذ القرار، التواصل، إدارة الوقت، حل المشكلات، العمل الجماعي) لدى طلبة التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان، جاء بدرجة موافقة عالية، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغيري النوع والصف.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن دور جماعات النشاط المدرسي في تنمية المهارات القيادية (صنع واتخاذ القرار، التواصل، إدارة الوقت، حل المشكلات، العمل الجماعي) لدى طلبة التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان، جاء بدرجة موافقة عالية، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغيري النوع والصف.
Category
Theses and Dissertations