Document
دور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify " The Role of Islamic Education Teachers in the Developing its Curriculum in Oman" by seeking answers to certain questions. The study sample consisted of (212) male and female teachers of the Islamic Education in cycle II on Basic Education schools related to the following directorates: (Muscat Governorate, AlBatinah South, AlBatinah North) in the Sultanate of Oman for the academic year 2008/2009.
To answer the Study Questionnaire, the researcher used Questionnaire, which included three parts: 1) The role of Islamic Education teachers in the development of Islamic Education curricula. 2) The most preferred methods by Islamic Education teachers in the development of Islamic Education curricula. 3) The challenges that limit the participation of Islamic Education teachers in the development of Islamic Education curricula.
Key findings of this study are as followings:
1. weakness of participation by teachers in the development of Islamic Education curricula in the Sultanate of Oman. 2. There are no statistically significant differences of teachers participation level in the development of Islamic Education curricula as related to both gender (male / female). 3. There are no statistically significant differences of the role of Islamic Studies Teachers in the curricula development as related to teaching experience. 4. Islamic Education teachers prefer most the traditional and written methods in the participation of curriculum development, which don't require them to exert effort or time. However, they don't prefer modern methods such as making good use of education studies and scientific researches or participating through the Internet. 5. Most of the challenges that limit the participation of Islamic Education teachers in Curriculum development are related to schooling load, poor preparation, lack of encouragement and time constraints.
This study has brought up some recommendations: Islamic Education Teachers should be given more opportunities to participate in curriculum development and Training courses and workshops are to be held in order to qualify Islamic Education teachers to gain necessary skills in curriculum development.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعزف:" دور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها في سلطنة عمان"، وذلك من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة. وتألفت عينة الدراسة من (۲۱۲) معلما ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في المدارس التابعة للمديريات التالية (محافظة مسقط، الباطنة جنوب، والباطنة شمال) بسلطنة عمان للعام الدراسي ۲۰۰۸/ ۲۰۰۹م. وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة (استبانة)، اشتملت على ثلاثة أجزاء:
۱) دور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ۲) الأساليب الأكثر تفضيلا لدى معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ۳) الصعوبات التي تحد من مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي: ا- ضعف مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها في سلطنة عمان. ۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية، تعزي لمتغير النوع ( نكر، أنثى). 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية تعزی المتغير الخبرة التدريسية.
- أكثر الأساليب التي يفضلها معلمو التربية الإسلامية للمشاركة في تطوير مناهجها هي الأساليب التقليدية والمكتوبة والتي لا تحتاج منهم إلى بذل الجهد، والوقت، بينما نجدهم بعيدين عن تفضيل الأساليب الحديثة كالإسهام بالدراسات التربوية والبحوث العلمية، والمشاركة عبر شبكة الإنترنت. م تركزت معظم الصعوبات التي تحد من مشاركة معلمي التربية الإسلامية للمشاركة في تطوير مناهجها في العبء المدرسي، وضعف الإعداد، وقلة التشجيع، وضيق الوقت . . وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: زيادة فرص مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية، وتنظيم مجموعة من الدورات التدريبية وورش العمل لمعلمي التربية الإسلامية تؤهلهم لكسب مزيد من الكفايات في تطوير المنهاج والمهارات اللازمة لذلك .
۱) دور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ۲) الأساليب الأكثر تفضيلا لدى معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ۳) الصعوبات التي تحد من مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي: ا- ضعف مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها في سلطنة عمان. ۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية، تعزي لمتغير النوع ( نكر، أنثى). 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدور معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية تعزی المتغير الخبرة التدريسية.
- أكثر الأساليب التي يفضلها معلمو التربية الإسلامية للمشاركة في تطوير مناهجها هي الأساليب التقليدية والمكتوبة والتي لا تحتاج منهم إلى بذل الجهد، والوقت، بينما نجدهم بعيدين عن تفضيل الأساليب الحديثة كالإسهام بالدراسات التربوية والبحوث العلمية، والمشاركة عبر شبكة الإنترنت. م تركزت معظم الصعوبات التي تحد من مشاركة معلمي التربية الإسلامية للمشاركة في تطوير مناهجها في العبء المدرسي، وضعف الإعداد، وقلة التشجيع، وضيق الوقت . . وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: زيادة فرص مشاركة معلمي التربية الإسلامية في تطوير مناهجها الدراسية، وتنظيم مجموعة من الدورات التدريبية وورش العمل لمعلمي التربية الإسلامية تؤهلهم لكسب مزيد من الكفايات في تطوير المنهاج والمهارات اللازمة لذلك .
Category
Theses and Dissertations