Document

The effect of E-training on the performance and attitudes of EFL teachers in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2008
Language
English
English abstract
The present study explored the effectiveness of web-based distance (online) inservice training for basic education (Cycle One) EFL teachers in Oman. It also investigated the effect of distance training on teachers' performance and attitudes towards an online training as well as the difficulties that teachers encounter when joining such online training, This is an experimental study of Pretest-Posttest-control group design. It compared the effect of two inservice training format-online and face-to-face- on teachers' performance and attitudes towards online training. Sixty Basic Education (Cycle One) EFL teachers who were recruited in Dhofar Region for the academic year 2007-2008 included in this study. They were divided into two groups: Thirty (30) EFL basic teachers were randomly assigned for the experimental group and the other thirty (30) teachers were assigned to the control group. The designed training programme for primary English teachers (PRIT) was given to teachers on a platform of moodle. The control group received face-to-face training in a regular training centre, and the experimental group trained through a web-based on-line course. Both groups were using the same training materials which are " - In-service Course for Basic Education (Cycle One) English Specialists "PRIT".: The data analysis in this study found that participants who received online training had a significant difference (The Experimental group which was training electronically reported a significantly higher level of performance with mean scores of 78.16, T-value was 3.13 that was significant (p=.003) at 0.05 level, whereas the control group that was trained by face-to-face training obtained mean scores of 71.56) in perceived learner achievement when pretest to posttest mean gain scores were measured. This led the researcher to the conclusion that the method of training does have significant effect on teachers achievement and attitude. There was also statistical significance regarding improvement of teachers' attitudes from pre to post testing. Significant differences were found in favor of the experimental group.
Arabic abstract
يهدف هذا البحث إلى قياس أثر برنامج تدريبي شبكي أثناء الخدمة على أداء واتجاهات معلمي
اللغة الانجليزية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في عمان. ويهدف أيضا إلى استكشاف . وتحديد الصعوبات التي ربما تواجههم أثناء هذا النوع من التدريب، وتتكون عينة الدراسة من ۹۰ من معلمي اللغة الانجليزية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظة ظفار. ضمت المجموعة التجريبية ۳۰معلما و المجموعة الضابطة ۳۰ معلم ومعلمة يحصلون على نفس المادة التدريبية غيرأن المجموعة التجريبية تحصل على التدريب شبكيا ( عبر الانترنت). وللتحقق من دلالة الفروق في المتوسطات بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة تم استخدام اختبار " t - test" العينتين مستقلتين. حيث أشارة النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في المستوى التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر إيجابي على اتجاهات معلمي المجموعة التجريبية نحو التدريب الشبكي. وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري، والخروج بعدد من التوصيات والمقترحات. حاول الباحث الإجابة على الأسئلة الآتية:
١- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء بين التدريب الالكتروني والتدريب التقليدي؟
٢- هل هناك أثر للتدريب الالكتروني على اتجاهات معلمي اللغة الإنجليزية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي؟
3 - ما الصعوبات التي يواجهها هؤلاء المعلمون أثناء التدريب الإلكتروني؟
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abriyah, Zahra Homood Suleiman.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
1
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007