Document
Effect of graphic organizers on the writing performance and attitudes of Omani grade eight EFL students
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2012
Language
English
Subject
English abstract
Abstract
The present study investigated the effect of graphic organizers on writing performance and attitudes of Omani grade Eight EFL students. The study was quasi-experimental in nature, and the population of the study consisted of grade eight basic education cycle two students in the academic year 2011 2012. Two grade eight classes from a school in Batinah South region of a total of fifty eight students represented the study sample. One class (29 students) represented the experimental group, which taught writing using graphic organizers. The other class (29 students) represented the control group, which was taught writing following grade eight course book methodology in teaching writing. Three instruments were used in this study. A writing achievement test was used to measure the student's level in writing. An attitude questionnaire was used to assess the groups (experimental and control) attitudes towards writing. Another attitude questionnaire was used to measure the attitude of the experimental group students towards using graphic organizers in writing, The major findings of the study are as follows: The results of the achievement test revealed a significant difference between the learners' achievement of the experimental group and the learners' achievement of the control group using t-test that favored the experimental group who used graphic organizers in writing. This finding indicates that using graphic organizers in writing
was effective. Following the completion of the course, the results of the questionnaire on attitudes towards writing showed that learners showed positive attitudes towards writing.
The results of the questionnaire on attitudes towards using graphic organizers in writing revealed that students (experimental group) retained very positive attitudes towards using graphic organizers in writing. In the light of these findings, recommendations and suggestions for further research are outlined.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
ملخص الدراسة تأثير المنظمات البيانيه على أداء و اتجاهات طلاب الصف الثامن الأساسي في الكتابة باللغة الإنجليزية
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير المنظمات البيانية في تعلم اللغة الأنجليزية على اداء و اتجاهات الطلاب نحو الكتابة عن طريق مقارنة طريقة استخدام المنظمات البيانية في تدريس الكتابة من جهة والطريقة التقليدية المتبعة في منهاج الصف الثامن الأساسي في تدريس الكتابة من جهة أخرى تكون مجتمع الدراسة مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثامن الأساسي للعام الدراسي 2011-2012 في مدارس التعليم الأساسي (الحلقه الثانيه بسلطنة عمان تم اختيار ثمان و خمسون طالبه من إحدى مدارس منطقة جنوب الباطنه ليمثلن عينة الدراسة. حيث تم تصنيفهن عشوائيا الى مجموعتين. المجموعة الأولى ضمنت 29 طالبة و هي المجموعة التجريبية والتي درست التعبير الكتابي باستخدام المنظمات البيانية. أما المجموعة الثانية, المجموعة الضابطة, فضمنت 29 طالبة و درست التعبير الكتابة بالطريقة التقليدية المتبعة في منهاج الصف الثامن الأساسي. للإجابة على اسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة ثلاث أنواع من أدوات البحث:. إختبار تحصيلي لمعرفة تأثير المنظمات البيانية على أداء الطالبات في الكتابة بعد تطبيق التجربة و إستبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعتين (التجريبية و الضابطة نحو الكتابة قبل وبعد تطبيق التجربه و إستبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية نحو استخدام المنظمات البيانية في الكتابة وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية و وجود فروق دالة إحصائيا بين تحصيل طالبات المجموعة التجريبية وتحصيل طالبات المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية و وجود فروق دالة إحصائيا بين اتجاهات طالبات المجموعة التجريبية واتجاهات طالبات المجموعة الضابطة نحو الكتابة لصالح المجموعة التجريبية و الطالبات في المجموعة التجريبية لديهم اتجاه ايجابي نحو استخدام المنظمات البيانية في الكتابة
في ضوء هذه النتائج، عرضت الباحثة عددا من التوصيات و المقترحات المتعلقة بالموضوع.
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير المنظمات البيانية في تعلم اللغة الأنجليزية على اداء و اتجاهات الطلاب نحو الكتابة عن طريق مقارنة طريقة استخدام المنظمات البيانية في تدريس الكتابة من جهة والطريقة التقليدية المتبعة في منهاج الصف الثامن الأساسي في تدريس الكتابة من جهة أخرى تكون مجتمع الدراسة مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثامن الأساسي للعام الدراسي 2011-2012 في مدارس التعليم الأساسي (الحلقه الثانيه بسلطنة عمان تم اختيار ثمان و خمسون طالبه من إحدى مدارس منطقة جنوب الباطنه ليمثلن عينة الدراسة. حيث تم تصنيفهن عشوائيا الى مجموعتين. المجموعة الأولى ضمنت 29 طالبة و هي المجموعة التجريبية والتي درست التعبير الكتابي باستخدام المنظمات البيانية. أما المجموعة الثانية, المجموعة الضابطة, فضمنت 29 طالبة و درست التعبير الكتابة بالطريقة التقليدية المتبعة في منهاج الصف الثامن الأساسي. للإجابة على اسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة ثلاث أنواع من أدوات البحث:. إختبار تحصيلي لمعرفة تأثير المنظمات البيانية على أداء الطالبات في الكتابة بعد تطبيق التجربة و إستبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعتين (التجريبية و الضابطة نحو الكتابة قبل وبعد تطبيق التجربه و إستبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية نحو استخدام المنظمات البيانية في الكتابة وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية و وجود فروق دالة إحصائيا بين تحصيل طالبات المجموعة التجريبية وتحصيل طالبات المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية و وجود فروق دالة إحصائيا بين اتجاهات طالبات المجموعة التجريبية واتجاهات طالبات المجموعة الضابطة نحو الكتابة لصالح المجموعة التجريبية و الطالبات في المجموعة التجريبية لديهم اتجاه ايجابي نحو استخدام المنظمات البيانية في الكتابة
في ضوء هذه النتائج، عرضت الباحثة عددا من التوصيات و المقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations