Document
The effect of mobile learning technologies on students' listening skills in higher education in the Sultanate of Oman
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2009
Language
English
English abstract
The present study investigated the effects of mobile learning technologies on students' English listening skills in higher education in the Sultanate of Oman. Also, the study aimed to find out the difficulties students encounter while using mobile learning devices.
The study population consisted of all intermediate level students at Shinas College of Technology in the Sultanate of Oman during the second semester of Foundation English Language Program during 2008. Two groups out of ten from the intermediate level of a total of 51 students represented the sample of the study. Twenty-six students in one of the selected groups represented the experimental group, which studied English listening skills using mobile learning devices (mobile phones and iPods). The twenty-five students in the other group represented the control group, which studied English listening skills using CD ROMs.
Two types of instruments were used to explore researcher questions. First, an English listening proficiency test was used to measure students' listening performance following the completion of the experiment. Second, an attitude questionnaire was used to assess the students' attitude toward using mobile learning devices.
The major findings of the study are as follows:
• The results of the English listening proficiency test revealed a significant
difference between the learners' performance of the experimental group and the learners' performance of the control group using independent sample t-test that favored the experimental group who studied English listening skill using mobile learning devices. This finding indicates that using mobile learning devices was effective at improving the learners' English listening skills. * *Moreover, using independent sample t-test, the results of the experiment revealed no significant differences between the learners' performance who used mobile phones and those who used iPods to study the English listening skills.
• Following the completion of the study, the results of the attitude questionnaire
revealed that learners showed a strong positive attitude toward learning listening skill using mobile learning devices. The most common problems encountered by the students during the experiment were that the speakers in the audio files speak very fast and that some files are not clear enough.
These findings lead to a number of recommendations for teaching English listening skills as well as to recommend studies in the area of mobile learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير استخدام تقنيات التعلم المتنقل في تعلم مهارات الاستماع باللغة الانجليزية لدى طلاب التعليم العالي في سلطنة عمان. كذلك هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على المعوقات التي يمكن أن تصادف المتعلمين أثناء استخدام أجهزة التعلم المتنقل.
تكون مجتمع الدراسة من طلاب المستوى المتوسط الذين يدرسون في الفصل الثاني من السنة التأسيسية بالكلية التقنية بشناص في سلطنة عمان.
تم اختيار واحد وخمسون طالبا وطالبة من مجموعتين مختلفتين من أصل عشرة مجموعات يدرسون في المستوى المتوسط ليمثلوا عينة الدراسية، حيث تم تصنيفهما عشوائيا إلى مجموعتين. المجموعة الأولى ضمت ستة وعشرون طالبا وطالبة، وهي المجموعة التجريبية والتي درست مهارات الإستماع باللغة الانجليزية عن طريق أجهزة التعلم المتنقل (الجهاز النقال و جهاز iPod ). أما المجموعة الضابطة، فضمت خمسة وعشرون طالبا وطالبة ودرست مهارات الاستماع عن طريق القرص الممغنط (CD ROM).
- للاجابة على أسئلة الدراسة، استخدم الباحث نوعين من أدوات البحث:
اختبار كفاءة الطلاب في مهارة الاستماع باللغة الانجليزية لمعرفة تأثير استخدام أجهزة التعلم المتنقل على أداء الطلاب بعد التجربة. . استبيان لقياس اتجاهات الطلاب نحو استخدام أجهزة التعلم المتنقل.
-وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
وجود فروق دالة احصائيا بين تحصيل طلاب المجموعة التجريبية وتحصيل طلاب المجموعة الضابطة
الصالح المجموعة التجريبية.
لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تحصيل الطلاب الذين استخدموا جهاز النقال وبين الذين استخدموا
جهاز iPod في المجموعة التجريبية.
استطاعت أجهزة التعلم المتنقل بناء اتجاه ايجابي لدى الطلاب نحو تعلم مهارة الاستماع باللغة الانجليزية
باستخدام التعلم المتنقل.
من أهم المعوقات التي صادفت الطلاب أثناء فترة تطبيق الدراسة هي سرعة تحدث الأشخاص في الملفات
الصوتية وعدم وضوح بعضها.
في ضوء هذه النتائج، عرض الباحث مجموعة من التطبيقات و التوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
تكون مجتمع الدراسة من طلاب المستوى المتوسط الذين يدرسون في الفصل الثاني من السنة التأسيسية بالكلية التقنية بشناص في سلطنة عمان.
تم اختيار واحد وخمسون طالبا وطالبة من مجموعتين مختلفتين من أصل عشرة مجموعات يدرسون في المستوى المتوسط ليمثلوا عينة الدراسية، حيث تم تصنيفهما عشوائيا إلى مجموعتين. المجموعة الأولى ضمت ستة وعشرون طالبا وطالبة، وهي المجموعة التجريبية والتي درست مهارات الإستماع باللغة الانجليزية عن طريق أجهزة التعلم المتنقل (الجهاز النقال و جهاز iPod ). أما المجموعة الضابطة، فضمت خمسة وعشرون طالبا وطالبة ودرست مهارات الاستماع عن طريق القرص الممغنط (CD ROM).
- للاجابة على أسئلة الدراسة، استخدم الباحث نوعين من أدوات البحث:
اختبار كفاءة الطلاب في مهارة الاستماع باللغة الانجليزية لمعرفة تأثير استخدام أجهزة التعلم المتنقل على أداء الطلاب بعد التجربة. . استبيان لقياس اتجاهات الطلاب نحو استخدام أجهزة التعلم المتنقل.
-وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
وجود فروق دالة احصائيا بين تحصيل طلاب المجموعة التجريبية وتحصيل طلاب المجموعة الضابطة
الصالح المجموعة التجريبية.
لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تحصيل الطلاب الذين استخدموا جهاز النقال وبين الذين استخدموا
جهاز iPod في المجموعة التجريبية.
استطاعت أجهزة التعلم المتنقل بناء اتجاه ايجابي لدى الطلاب نحو تعلم مهارة الاستماع باللغة الانجليزية
باستخدام التعلم المتنقل.
من أهم المعوقات التي صادفت الطلاب أثناء فترة تطبيق الدراسة هي سرعة تحدث الأشخاص في الملفات
الصوتية وعدم وضوح بعضها.
في ضوء هذه النتائج، عرض الباحث مجموعة من التطبيقات و التوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
Category
Theses and Dissertations