Document

The effects of the student technology assistant (STA) program on students information technology (IT) knowledge, skills and attitudes

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
The purpose of this research study was to measure the effects of applying the Student Technology Assistant (STA) Program at Fatima Bint Al-Khattab School on 9th and 10th grade students' Information Technology (IT) knowledge, skills and attitudes. It seeks to answer three main questions: (1) What are the effects of the STA Program on 9th and 104 grade students' IT knowledge? (2) What are the effects of the STA Program on 9th and 10th grade students' IT skills? And (3) What are the students' attitudes towards the STA Program? An experimental, mixed research method was used to explore the participants' IT knowledge, skills and attitudes. Thirty 9th and 10th grade students from Fatima Bint Al Khattab School were chosen as a sample for this study to offer IT support for their teachers and colleagues. Data were collected using four instruments: (1) Needs Analysis Survey, (2) IT Theoretical Pre-posttest, (3) IT Practical Pre-posttest and (4) Electronic Focus Group Interview. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software as well as the Nvivo software were used to analyze the data of the study. The main findings of this research study were: (1) an improvement in the participants' general IT knowledge and skills after participating in the STA Program, (2) participants showed a significant enhancement in their level at the Internet category compared with Windows and Microsoft Office categories and (3) positive attitudes of the participants towards the STA Program and their willingness to participate in such programs and to encourage their colleagues to participate.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسةإلى قياسآثار تطبيق برنامج مساعد تكنولوجيا الطلاب (STA) في مدرسة فاطمة بنت الخطاب على معارف ومهارات واتجاهات طلاب الصف التاسع والعاشر في مجال تكنولوجيا المعلومات وتسعى إلى الإجابة على ثلاثةأسئلة رئيسية: (1) ما هي آثار برنامج STA على معارف تكنولوجيا المعلومات لدى الطلاب في الصف التاسع والعاشر؟ (2) ما هي آثار برنامج STA على مهارات تكنولوجيا المعلومات لدى الطلاب في الصف التاسع والعاشر؟ و (3) ما هي اتجاهات الطلاب تجاه برنامج STA؟ تم استخدام طريقة بحث تجريبية مختلطة لاستكشاف معلومات ومهارات واتجاهات المشاركين في مجال تكنولوجيا المعلومات. ثلاثون طالبا تم اختيارهم من طلاب الصف التاسع والعاشر من مدرسة فاطمة بنت الخطاب كعينة لهذه الدراسة لتقديم دعم تكنولوجيا المعلومات لمعلميهم وزملائهم بالمدرسة. تم جمع البيانات باستخدام أربعة أدوات: (1) مسح تحليل الأحتياجات ، (2) الاختبار النظري القبلي والبعدي في تكنولوجيا المعلومات ، (3) الاختبار العملي القبلي والبعدي في تكنولوجيا برامج العلوم الاجتماعية (SPSS) بالاضافة إلى برنامج Nvivo التحليل بيانات النتائج الرئيسية لهذه الدراسة هي تحسن في المعارف والمهارات العامة لتكنولوجيا المعلومات للمشاركين بعد المشاركة في برنامج STA ، (2) أظهر المشاركونتحسنا كبيرا في مستواهم في فئة الإنترنت مقارنة مع فئتي Windows و Microsoft Office و(3) المواقف االايجابية من المشاركين تجاه برنامج STA واستعدادهم للمشاركة في مثل هذه البرامج وتشجيع زملائهم على المشاركة فيه.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Dughaishi, Haitham Mohsin Said.
University of Nizwa.
2020
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Dhuhli, Talib Ali Mohammed.
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
0
0
Al-Belushiyah, Khawla Ibrahim Mohammed.
Sultan Qaboos University
2002
Theses and Dissertations
2
0
Al-Mamary, Khalaf Said.
Sultan Qaboos University
2009
Theses and Dissertations
0
0
Al-Dhehliyah, Halima Nasser Hamdan.
Sultan Qaboos University
2015