Document
The effect of semantic mapping on vocabulary development and attitudes of foundation students at Sultan Qaboos University
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
Subject
English abstract
Abstract
This quasi-experimental study investigated the effect of using semantic mapping as instructional strategy on foundation students' vocabulary development. It also explored the students' attitudes towards using the strategy of semantic mapping on learning vocabulary.
The study answered the following research questions: 1.Is there a significant difference between students who were taught vocabulary using semantic mapping instructional strategy and the students who were taught vocabulary using the conventional approaches to teaching vocabulary on their vocabulary development? 2.What are the students' attitudes towards using semantic mapping strategy in learning vocabulary? The sample of the study included four intact classes of level six students from the pool of foundation students at Sultan Qaboos University, Center for Preparatory Studies during summer school period in the academic year 2017/2018. Two classes were assigned as an experimental group and other two classes were assigned as a control group. The total sample was 41 students. The instruments of the study were a vocabulary tests (pre- test and post-test) and an attitude questionnaire. Data analysis revealed the following: 1. There was no significant difference between students who were taught vocabulary using semantic mapping and those who were taught vocabulary using the conventional methods of teaching on their vocabulary development. 2. Students have highly positive attitudes towards semantic mapping strategy in learning vocabulary.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة ذات المنهج شبه التجريبي إلى قياس أثر استخدام الخرائط الدلالية كإستراتيجية تدريس في التطور اللفظي لدى طلاب السنة التأسيسية. كما كشفت هذه الدراسة أيضا اتجاهات الطلاب في استخدام الخرائط الدلالية في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية أجابت هذه الدراسة عن السؤالين التاليين:
!. هل هناك تأثير كبير بين التدريس القائم على استخدام استراتيجية الخرائط الدلالية في الحصيلة اللغوية للطلاب
وبين التدريس القائم على استخدام الطريقة المعتادة في الحصيلة اللغوية لدى الطلاب؟
2. ما هي اتجاهات الطلاب حول استخدام الخرائط الدلالية في تنمية الحصيلة اللغوية لديهم؟
تكونت عينة الدراسة من أربع صفوف من المستوى السادس من طلاب السنة التأسيسية من مركز العلوم
التحضيرية في الفصل الصيفي للعام الأكاديمي 2018 / 2017 . وقد عين صفين كمجموعة تجريبية وصفين كمجموعة ضابطة. وكان المجموع الإجمالي للعينة 41 طالب وطالبة. واشتملت أدوات الدراسة على اختبار تحصيلي في مفردات اللغة الإنجليزية واستبيان عن اتجاهات الطلاب في تعلم المفردات باستخدام استراتيجية الخرائط الدلالية وظهرت نتائج الدراسة كالتالي: لم تظهر المجموعة التجريبية اختلافا في النتائج من المجموعة الضابطة في الاختبارات التحصيلية وأظهرت النتائج أيضا أن الطلاب لهم اتجاهات إيجابية بشكل كبير نحو استخدام الخرائط الدلالية في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية.
هدفت هذه الدراسة ذات المنهج شبه التجريبي إلى قياس أثر استخدام الخرائط الدلالية كإستراتيجية تدريس في التطور اللفظي لدى طلاب السنة التأسيسية. كما كشفت هذه الدراسة أيضا اتجاهات الطلاب في استخدام الخرائط الدلالية في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية أجابت هذه الدراسة عن السؤالين التاليين:
!. هل هناك تأثير كبير بين التدريس القائم على استخدام استراتيجية الخرائط الدلالية في الحصيلة اللغوية للطلاب
وبين التدريس القائم على استخدام الطريقة المعتادة في الحصيلة اللغوية لدى الطلاب؟
2. ما هي اتجاهات الطلاب حول استخدام الخرائط الدلالية في تنمية الحصيلة اللغوية لديهم؟
تكونت عينة الدراسة من أربع صفوف من المستوى السادس من طلاب السنة التأسيسية من مركز العلوم
التحضيرية في الفصل الصيفي للعام الأكاديمي 2018 / 2017 . وقد عين صفين كمجموعة تجريبية وصفين كمجموعة ضابطة. وكان المجموع الإجمالي للعينة 41 طالب وطالبة. واشتملت أدوات الدراسة على اختبار تحصيلي في مفردات اللغة الإنجليزية واستبيان عن اتجاهات الطلاب في تعلم المفردات باستخدام استراتيجية الخرائط الدلالية وظهرت نتائج الدراسة كالتالي: لم تظهر المجموعة التجريبية اختلافا في النتائج من المجموعة الضابطة في الاختبارات التحصيلية وأظهرت النتائج أيضا أن الطلاب لهم اتجاهات إيجابية بشكل كبير نحو استخدام الخرائط الدلالية في تعلم مفردات اللغة الإنجليزية.
Category
Theses and Dissertations