Document

The effect of test-taking strategy instruction to test performance and test anxiety of EFL basic education students in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2008
Language
English
English abstract
This study aimed at investigating the effect of the instruction of test-taking strategies on the test performance of grade nine students in basic education schools in Oman's northern Shargyia region. The present study also investigated the effect of instructing students about these strategies on their test anxiety. Specifically, it addressed the following questions: 1. Are there any significant differences in test scores of the group that is taught test strategies (the experimental group) and the group that is not taught test-taking strategies (the control group)? 2. Are there any significant differences in the test scores of males and females? 3. Are there any significant effects of the interaction between gender and the test-taking strategies instruction on students test scores? 4. Are there any significant differences in the level of test anxiety between the group that is taught test-taking strategies (the experimental group) and the group that is not taught test taking strategies (the control group)? 5. Are there any significant differences in the level of test anxiety between males and females? 6. Are there any significant effects of the interaction between gender and the test-taking strategies instruction on students test anxiety? The research instruments used to collect the data consisted of a performance test, a test anxiety scale, and interviews. Data analysis revealed the following findings: 1. The experimental group benefited from the test-taking strategies instruction and scored significantly higher than the control group on the performance test. 2. The experimental group of students showed less anxiety than the control group on the (TAI) measure. 3. Female students' test scores were significantly better than those of male students. 4. No statistically significant differences in test anxiety were found between males and females. 5. There were no significant interaction effects found in students' test performance and test anxiety between gender and the test-taking strategies. The research findings suggest the following: 1. The test-taking strategy instruction should be integrated in the English curriculum. 2. Further research should be conducted on the effect of learning the test-taking strategies on other affective variables such as motivation to learn the English language and students' self-esteem.
Arabic abstract
تأثير استراتيجيات اخذ الاختبار على أداء الاختبار وقلق الاختبار لدى طلاب التعليم الأساسي الذين يدرسون اللغة
الإنجليزية كلغة أجنبية في سلطنة عمان
هدفت هذه الدراسة إلى تحري تأثير تدریس استراتيجيات اخذ الاختبار على اداء الاختبار لدى طلاب الصف التاسع الأساسي بمنطقة شمال الشرقية بسلطنة عمان للعام الدراسي ۲۰۰۷/ ۲۰۰۸. كما بحثت الدراسة الحالية أثر استخدام هذه الاستراتيجيات على قلق الاختبار لديهم، وبشكل محدد خاطبت الدراسة الأسئلة التالية والإجابة عليها:۔ .. هل هناك فروق هامة و ذات دلاله في نتائج المجموعة التي تعلمت استراتيجيات اخذ الاختبار (المجموعة التجريبية وبين المجموعة التي لم تعط إستراتيجيات أخذ الاختبار (المجموعة الضابطة)؟
۲. هل هناك فروق هامة و ذات دلالة في نتائج الاختبار بين الذكور والإناث؟ ٣. هل هناك أي تأثيرات هامة وواضحة للتفاعل بين الجنس وتعليم استراتيجيات أخذ الاختبار في نتائج الاختبار؟ }.. هل توجد فروق هامة على مستوى قلق الاختبار بين المجموعة التي تعلمت إستراتيجيات اخذ الاختبار المجموعة التجريبية والمجموعة التي لم تأخذ إستراتيجيات أخذ الاختبار (المجموعة الضابطة)؟
ه. هل هنالك فريق هامة في مستوى قلق الاختيار بين الذكور والإناث؟ . هل هناك تأثيرات هامة التفاعل بين الجنس وتعليم إستراتيجيات أخذ الاختبار في درجات قلق الاختبار لدى الطلاب؟ تكونت ادوات البحث التي استخدمت لجمع البيانات من اختبار أداء ومقياس قلق الاختبار والمقابلات، وقد كانت نتائج تحليل البيانات كما یا .. استفادت المجموعة التجريبية من تعلم استراتيجيات أخذ الاختبار واحرزت نتائج أفضل من المجموعة الضابطة في اختبار الأداء
٢. المجموعة التجريبية كانت أقل قلقا من المجموعة الضابطة على مقياس قلق الاختبار (TA). ٣. كانت نتائج الإناث أفضل عن الذكور في الاختبار.
. لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية هامة في مستوى قلق الاختبار بين الذكور والإناث. .. لم توجد أي تأثيرات هامة للتفاعل في اداء الطلاب للاختبار وأدائهم على مقياس قلق الاختبار بين الجنس
واستراتيجيات أخذ الأختبار.
ولقد أوصت الدراسة بالآتي:۔
1. يجب تضمين تعلم وتعليم استراتيجيات اخذ الاختبار في مناهج اللغة الانجليزية ٢. من الضروري بمكان أن يجری بحث آخر في تأثير تعلم استراتيجيات أخذ الاختبار على المتغيرات الشعورية الأخرى مثل: الدافعية لتعلم اللغة الإنجليزية واحترام الطالب لذاته.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005