Document

EFL teacher motivation and the factors influencing it in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2004
Language
English
English abstract
The present study was conducted in order to investigate EFL teacher motivation and the factors influencing it in Oman. The study aimed at assessing the level of Omani EFL teacher motivation and at examining the differences in EFL teacher motivation by the type of motivation as well as the differences in teacher motivation by teacher gender, qualification, teaching experience and the level taught. A total of (302) Omani EFL teachers participated in the study. This sample represents eight regions which were: Batinah North, Batinah South, Muscat, Dakhliah, Dhahirah North, Sharquia North, Sharquia South and Dhofar. Subjects completed a three-part questionnaire. Part I of the questionnaire elicited information about the respondents' gender, qualification, experience and teaching level. Part II contained a list of 35 statements on general EFL teacher motivation and part III had a list of eight intrinsic motivational factors and ten extrinsic motivational factors. The statistical analysis of data displayed the following results: 1- Omani EFL teachers have a moderate teacher motivation with a mean value of (3.7). However, they are highly motivated in terms of satisfaction, confidence and autonomy. On the other hand, EFL teachers in Oman have moderate motivation in terms of the social contextual components and the temporal components of teaching motivation. 2-Omani EFL teachers were found to be more intrinsically than extrinsically motivated. 3-When examining the differences in Omani EFL teacher motivation, four variables were looked at. These factors are teacher gender, qualification, teaching experience and the teaching level. The following results were revealed: a-Both Omani male and female EFL teachers are motivated to the same extent.. However, Omani female EFL teachers show higher preferences for the intrinsic and extrinsic factors of motivation than the Omani male teachers do. b- There are significant differences in teachers' intrinsic and extrinsic motivation with regard to qualification in favor of the BA teachers. c- There are also significant differences in teachers' intrinsic and extrinsic motivation with respect to the variable of teaching experience in favor of the teachers who have 0-4 years of experience. d- There are significant differences in teachers' general motivation with regard to the level of teaching in favor of the basic education teachers. In light of the research findings, the researcher proposed some recommendations.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مستوى دافعية معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين، كما هدفت إلى تحديد العوامل المؤثرة على دافعيتهم و إلى تحديد اثر الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة و المرحلة التي يقوم المعلم بتدريسها على دافعيته.
وقد استخدمت الباحثة استبانة مكونة من 3 أجزاء للحصول على البيانات المطلوبة. اهتم الجزء الأول بالبيانات الشخصية لعينة الدراسة بينما اهتم الجزء الثاني بدافعية معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين بشكل عام، أما الجزء الثالث فقد تضمن العوامل الداخلية و الخارجية التي تؤثر على دافعية معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين. تكونت عينة الدراسة من (302) معلم و معلمة لغة إنجليزية من ثمان مناطق تعليمية و هي: الباطنة شمال، الباطنة جنوب، مسقط، الداخلية، الظاهرة شمال، الشرقية شمال الشرقية جنوب و ظفار.
أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الآتي: 1- يتمتع معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين بمستوى متوسط من الدافعية 2- يتأثر مستوی دافعية المعلمين بنوع الدوافع، حيث ظهر من خلال النتائج أن الدوافع الداخلية هي أكثر تأثيرا على المعلمين العمانيين. 3-ألقت الدراسة الضوء على اثر اربع متغيرات هي الجنس، المؤهل العلمي، خبرة التدريس و المرحلة التي يقوم المعلم بتدريسها على مستوى الدافعية العام لمعلمي اللغة الإنجليزية العمانيين و على تقديرهم لأهمية الدوافع الداخلية و الخارجية. وقد أظهرت النتائج الإحصائية ما يلي: أ- تساوي المستوى العام لدافعية المعلمين و المعلمات العمانيين و لكن المعلمات الإناث أكثر تقديرا للدوافع الداخلية و الخارجية من زملائهن الذكور. ب. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر المؤهل العلمي حيث تبين أن الحاصلين على درجة البكالوريوس أكثر تقديرا للعوامل الداخلية و الخارجية المؤثرة على دافعيتهم من الحاصلين على درجة الدبلوم. ج- أظهرت النتائج أيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر خبرة التدريس على تقديرهم للعوامل الداخلية و الخارجية للدافعية لصالح المعلمين الذين تتراوح خبرتهم بين 0-4 سنوات على الذين يفوقونهم في سنوات الخبرة. د. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر المرحلة التي يقوم المعلم بتدريسها على مستوى الدافعية لديهم. حيث تبين أن المعلمين الذين يقومون بتدریس مراحل التعليم الأساسي يتمتعون بمستوى أعلى من الدافعية ممن يقومون بتدریس مراحل التعليم العام أو الذين يقومون بتدريس المرحلتين معا.
على ضوء النتائج قدمت الباحثة بعض المقترحات و التوصيات في نهاية الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005