Document

فاعلية الرسوم المتحركة في تنمية مهارات الاستماع الاستيعابي، والناقد لدى طلبة الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed investigating the effectiveness of the cartoons in developing comprehension and critical listening skills of grade five students. The sample of the study consisted of 135 students who were divided into two groups: experimental and controlled group each of which consisted of female and male students. The researcher prepared lessons using cartoons in significance to the comprehension and critical listening skills. In order to test the effectiveness of this strategy, The researcher designed a test. To establish their validity, the instruments were validated by a group of referees. Then a Cronbach alpha Test was run to establish the reliability of the test which was (84.0). The test were applied before and after teaching the intended listening skills for both of the study groups: the experimental and the controlled . The statistical analysis of the results of the post test showed a significant effect of the learning method in student achievement in critical listening skills; the experimental group did significantly better than the control group. However, there was no significance difference between the two groups in the comprehension listening skills. Drawing upon the findings of this study, the researcher recommends the investment of cartoons as one of the modern teaching methods to develop the students' skills in Arabic and provide teachers with professional development programs that train and eventually encourage them to use the cartoons in teaching Arabic.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية الرسوم المتحركة في تنمية مهارات الاستماع الاستيعابي والناقد على عينة من طلبة الصف الخامس الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۳۰) طالبا وطالبة، تم تقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة: في كل مجموعة شعبتان إحداهما للذكور والأخرى للإناث.
أعدت الباحثة الدروس باستخدام الرسوم المتحركة في ضوء مهارات الاستماع الاستيعابي والناقد، وصممت اختبارا لمعرفة فاعلية هذه الإستراتيجية، وللتحقق من صدق مادة الدراسة و أداتها عرضت على عدد من المحكمين، فعدلت حسب ما أشاروا به، وبلغ ثبات الاختبار بمعامل ألفا کرونباخ (۰٫۸۶). وقبل البدء بالتجريب طبق الاختبار القبلي على عينة الدراسة، وبعد الانتهاء من تدريس الاستماع للمجموعتين التجريبية والضابطة طبق الاختبار عليهما مرة أخرى.
وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0٫00) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارات الاستماع الاستيعابي، في حين كان هناك فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0
. 05) بین متوسط درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي لمهارات الاستماع الناقد.
وبناء على ذلك أوصت الباحثة باستثمار الرسوم المتحركة كأحد الأساليب وطرائق التدريس الحديثة في تنمية مهارات اللغة العربية، وعقد دورات تدريبية لمعلمي اللغة العربية ومعلماتها؛ التدريبهم على استخدام الرسوم المتحركة في تدريس علوم اللغة العربية ومهاراتها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
البلوشية, فتحية بنت محمد بن علي.
Sultan Qaboos University
2009