Document

فاعلية أنموذج فراير في تحصيل النحو وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف السادس الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The present study aims to measure the effect of fryer model on grammar achievement and retention of this achievement for grade sixth students in sultanate of Oman. The researcher prepared a special booklet that contained guidelines on how to inprove student achievement using Frayar model strategy as well a grammar achievement test. A specialist jury validated both the test and the booklet. The reliability of the test was found to be 0.73 using cronbachds alpha. The sample of the study included tow groups; The experimental group which had 31 students who studied Arabic grammar using Frayar Model and a control group that 31 students who studied grammar in the regular conventional way. A post test was administered to both groups right after the experiment to assess students grammar achievement and tow weeks later to assess retention. The study results revealed variance of atistically significance at a< 0,05 between the averages of the tow groups in favor of the experimental group. The study also didn't show astatically significant difference between the mean score of the groups in the delayed test for the experimental group at a level of a< 0,05. Based on the results stated above, the researcher makes a number of recommendations. One of these is that it is important to train Arabic teachers on how to use Frayer Model strategy not only to reach Arabic grammar but also other branches of the subject such as rhetoric and spelling.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية أنموذج فراير في تحصيل النحو، وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف السادس الأساسي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة اختبارا تحصيليا، ودليلا إرشاديا لدروس النحو المقررة وفق أنموذج فراير، وقد عرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المتخصصين؛ للتأكدمن صدقهما، وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرونباخ ۰٫۷۳. وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية وضمت ۳۱ طالبة درسن النحو باستخدام أنموذج فراير، وضابطة ضمت ۳۱ طالبة درسن بالطريقة المعتادة، وبعد انتهاء التجربة طبق اختبار التحصيل البعدي على المجموعتين، كما طبق الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي؛ لقياس بقاء أثر التعلم.
وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ۰٫۰۵ که بین متوسطي درجات طالبات المجموعتين في الاختبار التحصيلي البعدي، لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت أيضا عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ۰٫۰۵ که بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والمؤجل لاختبار تحصيل النحو.
وبناء على هذه النتيجة أوصت الباحثة بأهمية تدريب المعلمات على استخدام أنموذج فراير في تدريس النحو، واستخدام الأنموذج في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى مثل البلاغة والإملاء.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
العجمية, معصومة بنت حبيب بن حسين.
جامعة السلطان قابوس
1995
Theses and Dissertations
0
0
الكندية, مریم بنت ناصر بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
الجابرية, منى بنت سالم بن عامر.
جامعة السلطان قابوس
2004