Document
فاعلية التدريس المعتمد على ChatGPT في تنمية مهارات التفكير التوليدي واتجاهات طلبة الصف العاشر نحو مادة الأحياء.
Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed at investigating the effectiveness of teaching-based artificial
intelligence using ChatGPT in developing generative thinking skills and attitudes of
10th grade Omani students towards biology. The study adopted quasi-experimental
design, where there sample (N=58) has split up into an experimental group (N=29)
taught by AI-based teaching using ChatGPT, and a control group (N=29) taught using
the conventional way of teaching.
A teacher's manual, generative thinking skills scale and attitudes towards
biology scale were prepared by the researcher. Whereas tools validity was through a
panel of experts, reliability was calculated by Alpha Cronbach giving a value of
(0.803). The study revealed a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between
the mean scores of study groups in the post-application of the generative thinking skills
scale in favor of the experimental group. The study also revealed a statistically
significant difference between the mean scores of the experimental group students in
the pre and post applications of the generative thinking skills scale in favor of the postperformance. Similarly, the study found that there is no statistically significant
difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of the study groups in the post
application of the attitudes scale towards biology. The results also showed a
statistically significant difference between the mean scores of the experimental group
students in the pre and post applications of the attitudes scale towards biology in favor
of the post-performance. The study also found a strong, positive, and statistically
significant correlation between the scores of the experimental group in the generative
thinking skills scale and the attitudes towards biology in the post application.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية التدريس المعتمد على ChatGPT في تنمية مهارات التفكير التوليدي واتجاهات طلبة الصف العاشر نحو مادة الاحياء بمحافظة شمال الشرقية، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، فقد تكونت عينة الدراسة من 58( طالبا من طلبة الصف العاشر، قسمت عينة الدراسة إلى مجموعة تجريبية تكونت من 29( طالبا تم تدريسهم بتطبيق التدريب المعتمد على ChatGPT، ومجموعة ضاابطة تكونت من 29( طالبا تم تدريسهم بالطريقة السائدة، ولضمان تحقيق أهداف الدراسة تم إعداد دليل معلم مبني على أساس التدريس المعتمد على ChatGPT لتدريس وحدة التكاثر في النبات من كتاب الاحياء بالمدارس الحكومية بسلطنة عمان، تم التحقق من صدق دليل المعلم بعرضه على مجموعة من المحكمين، أما أدوات الدراسة فتمثلت في اختبار مهارات التفكير التوليدي، وتم التأكد من صدقه بعرضه على عدد من المحكمين، وحساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ وبلغت قيمته 0.803(، أما الاداة الثانية فكانت مقياس اتجاهات طلبة الصف العاشر نحو مادة الاحياء، وقد تم التحق من صلاحيته بعرضه على عدد من المحكمين، وحساب ثبات الاتساق الداخلي باستخدام معامل الفا كرونباخ الذي بلغت قيمته 0.800.كشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوى دشلة 0.05 ≥ α )بين متوسطي درجات طلبة مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي في اختبار مهارات التفكير التوليدي لصالح المجموعة التجريبية، وكما كشفت الدراسة عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي في ا ختبار مهارات التفكير التوليدي لصالح التطبيق البعدي، وفيما يتعلق بنتائج مقياس اتجاهات الطلبة نحو مادة الاحياء الدراسة إلى أنه يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى الدلالة 0.05 ≥ α )بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعادي لمقياس اتجاهات طلبة الصف العاشر نحو مادة الاحياء، وفيما يتعلق بنتائج بالمقارنة بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس اتجاهات الطلبة نحو مادة الاحياء بالنسية للمجموعة التجريبية أظهرت النتائج عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوى الدلالة 0.05 ≥ α )لصالح التطبيق البعدي، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط قوية موجبة ودالة احصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في اختبار مهارات التفكير التوليدي ومتوسط درجاتهم في مقياس اتجاهات طلبة الصث العاشر نحو مادة الاحياء في التطبيق البعدي.
Category
Theses and Dissertations