Document
واقع الأخطاء المفاهيمية لدى طلبة الصف الثاني عشر في مادة الأحياء بمحافظة جنوب الباطنة وعلاقتها ببعض المتغيرات.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to reveal the misconeptions of the twelfth grade students in the subject of biology in South Al Batinah Governorate and its relationship to some variables. Those who are registered for the academic year 2020-2021 who are studying biology and whose number is (1949), where the study sample consisted of (200) male and female students from the twelfth grade students in the Governorate of South Al Batinah, and the study sample was chosen randomly with a size of 10%, where two tools were applied to the The study subjects, namely, the test of detecting conceptual errors in (the unit of cell division and respiration). The test consisted of (30 items) of a multiple-choice style. The second tool was a questionnaire about students' attitudes towards biology, and the content validity of the two tools was verified. By presenting them to a large number of arbitrators, then calculating the stability by Alpha Cronbach, the results of the study showed the presence of some conceptual errors among the study sample, with the absence of such conceptual errors, when comparing between males and females. Females in the level of students' performance in the conceptual errors test in favor of males out of the total sample size, where the percentage of conceptual errors among females was (47%), while the percentage of conceptual errors among males was (43%). The results also showed that there were no statistically significant differences when The significance level (α = 0.05) in the conceptual errors in biology (unit of division and cellular respiration) attributed to gender, as the results showed by using the Pearson correlation coefficient to know the nature of the relationship between conceptual errors among the twelfth grade students who are exposed to conceptual errors in ( The unit of division and cellular respiration) and their attitudes towards the material, the link strength is very weak, and this means that the students' attitude towards and acceptance of biology did not in any way affect their exposure to conceptual errors, and the researcher concludes from this result that the students' desire in biology is not related to the degree of their achievement in the subject, in light of the results reached by the researcher, the study recommended the necessity of revealing the patterns of conceptual errors that exist in the students' minds before starting the teaching process, with attention to some diagnostic tests about the matter. sConceptual errors (alternative perceptions) of scientific concepts among students, with the design of some training programs for teachers by biology supervisors related to mechanisms for detecting conceptual errors, the use of modern strategies to treat those conceptual errors, and providing students with positive attitudes about correct scientific concepts.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الأخطاء المفاهيمية لدى طلبة الصف الثاني عشر في مادة الأحياء بمحافظة جنوب الباطنة وعلاقتها ببعض المتغيرات،، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي وهو ذلك المنهج البحثي المستخدم في البحوث العلوم الإنسانية بمختلف أفرعها وهو المنهج الذي يصف المبحوث كما هو على أرض الواقع دون إدخال المتغيرات أو دراسة عوامل التغير التي قد تحدث فهو يدرس الماهية ولا يتطرق إلى الكيفية، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب وطالبات الصف الثاني عشر بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بجنوب الباطنة المسجلين للعام الدراسي 2020-2021 الذين يدرسون مادة الأحياء والبالغ عددهم (1949) ،حيث تكونت عينة الدراسة من (200) طالبا وطالبة، وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية بحجم 10%، حيث طبقت أداتان على افراد الدراسة وهما اختبار الكشف عن الأخطاء المفاهيمية في (وحدة الانقسام والتنفس الخلوي) وقد تكون الاختبار من (30 فقرة) من نمط الاختيار من متعدد، أما الأداة الثانية فقد كانت عبارة عن استبانة أتجاه الطلاب نحو مادة الأحياء، وقد تم التحقق من صدق المحتوى للأداتين بعرضهما على عدد كبير من المحكمين ،ثم حساب الثبات بواسطة ألفا كرونباخ، أظهرت نتائج الدراسة وجود بعض الأخطاء المفاهيمية لدى أفراد عينة الدراسة مع عدم شيوع تلك الأخطاء المفاهيمية، عند المقارنة بين الذكور والاناث في مستوى أداء الطلبة في اختبار الأخطاء المفاهيمية لصالح الذكور من إجمالي حجم العينة، حيث بلغت نسبة الأخطاء المفاهيمية لدى الاناث (47%) في حين بلغت نسبة الأخطاء المفاهيمية لدى الذكور (43%)،كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05 ) في الأخطاء المفاهيمية في مادة الأحياء(وحدة الانقسام والتنفس الخلوي) تعزى إلى النوع الاجتماع، كما أظهرت النتائج من خلال استخدام معامل ارتباط بيرسون لمعرفة طبيعة العلاقة بين الأخطاء المفاهيمية لدى طلبة الصف الثني عشر المعرضين منهم للأخطاء المفاهيمية في( وحدة الانقسام والتنفس الخلوي) واتجاهاتهم نحو المادة، إن قوة الارتباط ضعيفة جدا، وهذا يعني أن اتجاه الطلاب نحو مادة الأحياء وتقبلها لم يؤثر بأي حال من الأحوال في تعرضهم للأخطاء المفاهيمية، وتوصلت الدراسة من خلال هذه النتيجة أن رغبة الطلاب في مادة الأحياء لا ترتبط بدرجة تحصيلهم بالمادة، في ضوء النتائج التي توصل اليها الباحث أوصت الدراسة بضرورة الكشف عن أنماط الأخطاء المفاهيمية الموجودة في أذهان الطلاب قبل الشروع في عملية التدريس، مع الاهتمام ببعض الاختبارات التشخيصية عن أنماط الأخطاء المفاهيمية (التصورات البديلة) للمفاهيم العلمية لدى الطلاب، مع تصميم بعض البرامج التدريبية للمعلمين من قبل المشرفين لمادة الأحياء تتعلق بآليات الكشف عن الأخطاء المفاهيمية ،واستخدام الاستراتيجيات الحديثة لعلاج تلك الأخطاء المفاهيمية، واكساب الطلاب الاتجاهات الإيجابية حول المفاهيم العلمية الصحيحة.
Category
Theses and Dissertations