Document
مدى توظيف معلمي الأحياء لمهارات القرن الحادي والعشرين في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي من وجهة نظر المشرفين والمعلمين الأوائل في محافظة جنوب الباطنة.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The extent to which biology teachers employ 21st century skills in post-foundation education, from the perspective of supervisors and senior teachers in Al Batinah South Governorate.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2021
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to reveal the extent to which biology teachers in south Batinah employ twenty-first century skills from the point of view of early teachers and supervisors, and to reveal the extent to which there are
differences in the degree to which teachers employ twenty-first century skills according to gender (male - female) and years of experience. The researcher adopts the descriptive-analytical approach, which is considered more appropriate for the study in light of the objectives he seeks. The study community includes all (65) senior teachers and educational supervisors of
biology teachers in public schools in the Governorate of South Al Batinah for the academic year 2022/2021. The study was conducted on a random sample
of (58) primary teachers and supervisors of biology teachers in government schools in the Governorate of South Al Batinah, using the (SPSS) statistical
program. The twenty-first century, from the point of view of supervisors and early teachers, came to a high degree, as the arithmetic average reached (3.73),
the employment of biology teachers in the Sultanate of Oman of modern technical skills The employment of biology teachers in the Sultanate of Oman
of effective communication skills came at a medium level, as the arithmetic mean reached (3.59), the employment of biology teachers in the Sultanate of
Oman of effective communication skills came at a high level, as the arithmetic average reached (3.89), the employment of biology teachers in the Sultanate
of Oman of participatory skills came at a high level, reaching The arithmetic mean (3.77), the employment of biology teachers in the Sultanate of Oman of
creative thinking skills came at a high level, as the arithmetic mean was (3.66).
The study came out with a set of recommendations, the most important of which is maintaining the medium level of application of the skills of the twenty-first century and considering the level of possession as one of the means of the annual evaluation of the teacher.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى توظيف معلمي مادة الأحياء في محافظة جنوب الباطنة لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المعلمين الأوائل والمشرفين، والكشف عن مدى وجود فروق في درجة توظيف المعلمين لمهارات القرن الحادي والعشرين تبعا للنوع الاجتماعي (ذكر - أنثى) وسنوات الخبرة، وقد اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، حيث يعتبر أكثر ملائمة للدراسة في ضوء الأهداف التي يسعى اليها ، وشمل مجتمع الدراسة جميع المعلمين الأوائل والمشرفين التربويين على معلمي مادة الأحياء في المدارس الحكومية في محافظة جنوب الباطنة للعام الدراسي 2022/
2021، والبالغ عددهم (65) ، وقد كانت عينة الدراسة مكونة من (58) من هذا المجتمع، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها : توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المشرفين والمعلمين الأوائل جاء بدرجة مرتفعة بشكل عام حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.73) ، وجاءت النتائج المتعلقة بالمهارات الفرعية كما يلي: حيث كان توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان للمهارات التقنية الحديثة قد جاء بمستوى متوسط إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.59)، وتوظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات التواصل الفعال قد جاء بمستوى مرتفع إذ بلغ المتوسط الحسابي ،(3.89)، وتوظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان للمهارات التشاركية قد جاء بمستوى مرتفع إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.77) ، توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات التفكير الإبداعي قد جاء بمستوى متوسط إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.66)وخرجت الرسالة بمجموعة من التوصيات أهمها المحافظة على المستوى العالي لتطبيق مهارات
القرن الحادي والعشرين واعتبار مستوى امتلاكها أحد وسائل التقييم السنوي للمعلم.
2021، والبالغ عددهم (65) ، وقد كانت عينة الدراسة مكونة من (58) من هذا المجتمع، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها : توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المشرفين والمعلمين الأوائل جاء بدرجة مرتفعة بشكل عام حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.73) ، وجاءت النتائج المتعلقة بالمهارات الفرعية كما يلي: حيث كان توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان للمهارات التقنية الحديثة قد جاء بمستوى متوسط إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.59)، وتوظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات التواصل الفعال قد جاء بمستوى مرتفع إذ بلغ المتوسط الحسابي ،(3.89)، وتوظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان للمهارات التشاركية قد جاء بمستوى مرتفع إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.77) ، توظيف معلمي مادة الأحياء في سلطنة عمان لمهارات التفكير الإبداعي قد جاء بمستوى متوسط إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.66)وخرجت الرسالة بمجموعة من التوصيات أهمها المحافظة على المستوى العالي لتطبيق مهارات
القرن الحادي والعشرين واعتبار مستوى امتلاكها أحد وسائل التقييم السنوي للمعلم.
Category
Theses and Dissertations