Document

فاعلية التعلم المبني على الأوريجامي في تنمية مهارات التفكير البصري واكتساب المفاهيم العلمية لدى طلبة الصف الأول الأساسي في مادة العلوم.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of Origami-Based Learning in the Development of Visual Thinking Skills and the Acquisition of Scientific Concepts Among First-Grade Students in the Basic Science Subject.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-10-11
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the effectiveness of origami-based learning in the development of visual thinking skills and the acquisition of scientific concepts among basic first-grade students. the current study followed the experimental approach, where one of the quasi-experimental designs, known as pre-and post-test control group with matching, and the study sample consisted of (58) students from the first-grade students at Khaba school for basic education (1-4), they were divided into two groups experimental, and control group. Each group has (29) students. The researcher prepared scientific material, a visual thinking scale, and scientific concepts test. Then the study instruments have been verified for validity by a group of educators. Also, reliability have been verified by calculating internal consistency using Kuder-Richardson for visual thinking scale, which was (0,81), and for the internal consistency coefficient scientific concepts test using Cronbach's Alpha which was (0,83). The results of the study showed that there were significant statistical differences in the visual thinking scale, and scientific concepts test at the level of significance (α≤0.05) for the benefit of students of the experimental group. The researcher has recommended some recommendations, most notably is introducing teachers to the origami, and encouraging them to activate it as a teaching method by holding training courses, and workshops to help them how to integrate origami with the topics of the science curriculum. Also, there were some suggestions presented, including studying the effectiveness of origami-based learning on other variables, such as raising students ' motivation towards learning science, and developing logical thinking
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية التعلم القائم على الأوريغامي في تنمية مهارات التفكير البصري واكتساب المفاهيم العلمية لدى طلاب الصف الأول الأساسي. اتبعت الدراسة الحالية المنهج التجريبي، حيث تم استخدام أحد التصاميم شبه التجريبية المعروفة باسم تصميم المجموعة الضابطة ذات الاختبار القبلي والبعدي مع المضاهاة، وتكونت عينة الدراسة من (58) طالباً من طلاب الصف الأول الأساسي في مدرسة خبة للتعليم الأساسي (1-4)، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة. تحتوي كل مجموعة على (29) طالباً. قام الباحث بإعداد المادة العلمية، ومقياس التفكير البصري، واختبار المفاهيم العلمية. ثم تم التحقق من صلاحية أدوات الدراسة من قبل مجموعة من المربين. كما تم التحقق من الثبات بحساب الاتساق الداخلي باستخدام معادلة كودر-ريتشاردسون لمقياس التفكير البصري، والذي كان (0.81)، وللاختبار المعامل الاتساق الداخلي للمفاهيم العلمية باستخدام معامل ألفا كرونباخ والذي كان (0.83). أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس التفكير البصري، واختبار المفاهيم العلمية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وقد قدم الباحث بعض التوصيات، أبرزها تعريف المعلمين بفن الأوريغامي، وتشجيعهم على تفعيله كطريقة تدريس من خلال عقد دورات تدريبية وورش عمل تساعدهم على كيفية دمج الأوريغامي مع موضوعات منهج العلوم. كما تم تقديم بعض الاقتراحات، منها دراسة فعالية التعلم القائم على الأوريغامي على متغيرات أخرى، مثل رفع دافعية الطلاب نحو تعلم العلوم، وتنمية التفكير المنطقي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019