Document
فاعلية إستراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي للنحو.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to examine the effectiveness of Electronic Mind Mapping Strategy on grade seven students Achievement in Arabic Language Grammar. To achieve this aim, the researcher designed a grammar achievement test and a guideline for using electronic mind maps for grade seven grammar lessons. Both instruments were examined by a group of specialized jury who ensured their validity. Reliability was measured using Cronbach Alpha which was (0.80).
The study sample was divided into two groups: an experimental group consisting of (22) students who were taught using electronic mind mapping strategy, and a control group (19) who was using a conventional strategy. Both groups took a post achievement test.
The study major findings is that: there is no statically significant difference at (a<0.05) between the means scores of the two groups which can be attributed to the teaching method.
Based on this result, the researcher recommended conducting further studies on the electronic mind mapping strategy to ensure its effectiveness in the different branches of the Arabic language, especially the grammar in other grades in order to get benefit from the advantages of electronic mind maps in teaching the process of organizing knowledge and linking new experiences with previous ones.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية إستراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي للنحو، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة اختبارا تحصيليا، ودليلا إرشاديا الدروس النحو المقررة وفق الخرائط الذهنية الإلكترونية، وقد عرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المتخصصين للتأكد من صدقهما، وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فيلغ معامل الفا كرونباخ (۱۰۸۰).وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية ضمت (۲۲) طالبة درسن باستخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية، وضابطة ضمت (۱۹) طالبة درسن بالطريقة المعتادة، وبعد انتهاء التجربة طبق
اختبار التحصيل البعدي على المجموعتين. وقد دلت نتيجة الدراسة على عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (a(۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي. وبناء على هذه النتيجة، أوصت الباحثة بإجراء المزيد من الدراسات وفق هذه الإستراتيجية؛ للتأكد من فاعليتها في فروع اللغة العربية، وخاصة النحو في الصفوف المختلفة رغبة في الاستفادة من إيجابيات الخرائط الذهنية الإلكترونية في عملية التدريس، المتمثلة في تنظيم المعرفة، وربط الخبرات السابقة بالخبرات الجديدة.
اختبار التحصيل البعدي على المجموعتين. وقد دلت نتيجة الدراسة على عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (a(۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي. وبناء على هذه النتيجة، أوصت الباحثة بإجراء المزيد من الدراسات وفق هذه الإستراتيجية؛ للتأكد من فاعليتها في فروع اللغة العربية، وخاصة النحو في الصفوف المختلفة رغبة في الاستفادة من إيجابيات الخرائط الذهنية الإلكترونية في عملية التدريس، المتمثلة في تنظيم المعرفة، وربط الخبرات السابقة بالخبرات الجديدة.
Category
Theses and Dissertations