Document
فاعلية استخدام البرنامج الإحصائي التفاعلي تينكربلوتس (Tinkerplots) في تدريس الإحصاء على التحصيل والتفكير الإحصائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to investigate the effectiveness of the use of interactive statistical program (Tinkerplots) in teaching of statistics on the achievement and statistical thinking among students of the eighth grade. The study sample consisted of 47 students from Khadija bint Khuwailid School, has been divided the study sample into two groups, the experimental group, included (26 students) and the control group included (21students), the experimental group studied statistics unit with (Tinkerplots) while the control group studied in the usual way. The study
found the following results: 1. There are differences of statistical significance, at the level of (0.05)
between the average of the degrees of experimental group students, and the average of the degrees of control group in the post achievement test, in favor of the experimental group.
2. There are differences of statistical significance, at the level of (0.05)
between the average of the degrees of experimental group students, and the average of the degrees of control group in the post statistical thinking test, in favor of the experimental group.
3. There are a positive correlation of statistical significance, at the level of
significance (0.05) between the achievement and the statistical thinking of eighth grade students.
The study recommends to support the integration of educational software in the mathematics curriculum in general and statistics in particular, and the adoption of the (Tinkerplots) program in teaching statistics unit in eighth grade, and train students to develop statistical thinking skills through activities in the daily lessons
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام البرنامج الإحصائي التفاعلي(Tinker plots) في تدريس الإحصاء على التحصيل والتفكير الإحصائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي. تكونت عينة الدراسة من (47) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بمدرسة خديجة بنت خويلد التعليم الأساسي. قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، بحيث تألفت المجموعة التجريبية من (۲۹) طالبة، وتألفت المجموعة الضابطة من (۲۱) طالبة، وقد درست المجموعة التجريبية وحدة الإحصاء باستخدام برنامج (Tinker plots)، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية :
• وجود فرق دال إحصائية عند مستوى دلالة.(0 .05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل الإحصائي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق دالى إحصائية عند مستوى دلالة (0. 05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الإحصائي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
• وجود ارتباط موجب دال إحصائية عند مستوى الدلالة (0 . 05) بين التحصيل الإحصائي والتفكير الإحصائي عند طالبات الصف الثامن الأساسي. وأوصت الدراسة بدعم دمج البرمجيات التعليمية في مناهج الرياضيات بشكل عام، والإحصاء بشكل خاص، وتبني برنامج Tinkerplots في تدريس وحدة الإحصاء بالصف الثامن، وتدريب الطلبة على تنمية مهارات التفكير الإحصائي من خلال الأنشطة التي تقدم في الحصص اليومية.
.
• وجود فرق دال إحصائية عند مستوى دلالة.(0 .05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل الإحصائي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق دالى إحصائية عند مستوى دلالة (0. 05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الإحصائي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
• وجود ارتباط موجب دال إحصائية عند مستوى الدلالة (0 . 05) بين التحصيل الإحصائي والتفكير الإحصائي عند طالبات الصف الثامن الأساسي. وأوصت الدراسة بدعم دمج البرمجيات التعليمية في مناهج الرياضيات بشكل عام، والإحصاء بشكل خاص، وتبني برنامج Tinkerplots في تدريس وحدة الإحصاء بالصف الثامن، وتدريب الطلبة على تنمية مهارات التفكير الإحصائي من خلال الأنشطة التي تقدم في الحصص اليومية.
.
Category
Theses and Dissertations