Document

تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس واتجاهتهم نحوه.

Identifier
بني عرابة, داود بن إبراهيم (2021). تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس واتجاهتهم نحوه. (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
tThe perspectives of Social Studies Teachers of the Basic Education in the Sultanate of Oman Using Google Earth in Teaching and their Attitudes towards it
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the Perspectives of Social Studies Teachers of the Basic Education in the Sultanate of Oman Using Google Earth in Teaching and their Attitudes towards it. To achieve the objectives and answer the questions of this study, the researcher has used two research instruments. The first one is a questionnaire aiming to identify the perceptions of social studies teachers at basic education stage in the Sultanate of Oman about using Google Earth in teaching. Where the questionnaire consisted of twenty-five (25) items distributed over five (5) fields with five (5) items for each field. The second one is a scale of attitudes aiming to determine the attitudes of social studies teachers at basic education stage in the Sultanate of Oman towards using Google Earth in teaching. This scale consists of twenty-one (21) items distributed over three (3) fields with seven (7) items for each field. After verifying the validity and reliability of the two instruments, the researcher has applied them by adopting the descriptive survey approach to a sample of (413) social studies teachers at basic education stage, who have been selected using the random sampling method. In this study, the researcher has reached the following results: - The social studies teachers at basic education stage in the Sultanate of Oman show very high degree of positive perspectives about using Google Earth in teaching. - There are no statistically significant differences at the significance level of (α ≤ 0.05) between the arithmetic means of the social studies teachers' perspectives about using Google Earth in teaching according to the variables of gender and scientific specialty. There are statistically significant differences at the significance level of (α ≤ 0.05) between the arithmetic means of the social studies teachers' perspectives about the use of Google Earth in teaching according to the variable of years of experience in favor of social studies teachers with more than 15 years of experience. - The social studies teachers at basic education stage in the Sultanate of Oman show very high degree of positive attitudes towards using Google Earth in teaching. - There are statistically significant differences at the significance level of (α ≤ 0.05) between the arithmetic means of the social studies teachers' attitudes towards using Google Earth in teaching according to the variables of gender in favor of males. There are no statistically significant differences at the significance level of (α ≤ 0.05) between the arithmetic means of the social studies teachers' attitudes towards using Google Earth in teaching according to the variables of scientific specialty and years of experience. In light of the study results, the researcher has reached a set of recommendations, the most important of which are: It is necessary to include Google Earth application as an educational and a scientific tool in teaching the social studies subject, and prepare and implement training programs for teachers on how to use this application based on the development of the school technical infrastructure.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس واتجاهاتهم نحوه. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها قام الباحث ببناء أداتين بحثيتين، تمثلت الأولى في استبانة استهدفت التعرف إلى تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان حول واقع توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس، حيث تكونت هذه الاستبانة في صورتها النهائية من خمس وعشرين (25) عبارة تقريرية موزعة على خمسة (5) مجالات بواقع خمس (5) عبارات لكل مجال منها. أما الأداة الثانية فقد تمثلت في مقياس للاتجاهات، حيث استهدف معرفة اتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان نحو توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس، حيث تكون هذا المقياس من إحدى وعشرين (21) عبارة موزعة على ثلاثة (3) مجالات، بواقع سبع (7) عبارات في كل مجال منها. وبعد تحقق الباحث من صدق الأداتين وثباتهما، طبق أدوات الدراسة معتمدًا على المنهج الوصفي في صورته المسحية، وذلك على عينة بلغ حجمها (413) معلمًا ومعلمة معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي تم اختيارهم وفق الطريقة العشوائية. وقد توصل الباحث في هذه الدراسة إلى النتائج الآتية:
- أن معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان يمتلكون تصورات إيجابية وبدرجة تقدير مرتفعة جدًّا حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس.
- عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتصورات معلمي الدراسات الاجتماعية حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس تعزى لمتغيري النوع الاجتماعي والتخصص العلمي. في حين كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتصورات معلمـي الـدراسات الاجتـماعية حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس تعزى إلى متغير سنوات الخبرة وكانت تلك الفروق لصالح معلمي الدراسات الاجتماعية ذوي سنوات الخبرة (أكثر من 15 سنة).
- أن معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عُمان يمتلكون اتجاهات إيجابية بدرجة تقدير مرتفعة جدًّا نحو توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس.
- وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي، وكانت تلك الفروق لصالح الذكور. كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية لاتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية حول توظيف برنامج جوجل إيرث في عملية التدريس تعزى إلى متغيري التخصص العلمي وسنوات الخبرة.
وفي ضوء نتائج الدراسة، توصل الباحث إلى مجموعة من التوصيات كان من أهمها: ضرورة الاهتمام بتضمين برنامج جوجل إيرث كوسيلة تعليمية وأداة علمية في تدريس الدراسات الاجتماعية، والعمل على إعداد وتنفيذ برامج تدريبية للمعلمين حول كيفية استخدام هذا التطبيق، وذلك اعتمادًا على تطوير البنية التحتية التقنية المدرسية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject