Document
فاعلية استخدام الرسوم الكاريكاتيرية في التحصيل الدراسي، لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان، في مادة الدراسات الاجتماعية، وتنمية اتجاهاتهم نحوها.
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of Caricatures drawing on the achievement level of grade four omani students.
It also aimed to investigate students' perceptions towards using this method in teaching social studies.
The sample of the study consisted of 56 grade four students from a Basic Education School in South Al Batinah Governorate in Oman.
They were divided into two groups: an experimental group of 28 students (male and female) who studied the unit "the Water in the Sultanate of Oman" using the cartoon drawing, which was prepared by the researcher for the purpose of this study. The control group of 28 students (male and female) who studied the same unit using the traditional way.
The study was conducted during the second part of the year 2017-2018. The researcher used two instruments to answer the research questions which were:an achievement test that served as a pretest and a posttest. A questionnaire - which consisted of 3 sections, each section consisted of five items - was conducted to investigate students' perceptions towards using this method.
The result of the study showed a statistical differences at the level of significance ween the groups in the achievement test for the benefit of the experimental group. It also showed that this group has a positive tendency towards using Caricatures drawing in teaching social studies.
Accordingly the researing, interesting, enjoyable educational environmentcher recommended activating the use of Caricatures drawings among the teachers and students and explain it's importance and effectiveness in providing an encourag.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام الرسوم الكاريكاتيرية في تحصيل تلاميذ الصف الرابع الأساسي لمادة الدراسات الاجتماعية، واتجاهاتهم نحوها، حيث تكونت عينة الدراسة من (56) طالبا وطالبة في الصف الرابع الأساسي، بمحافظة جنوب الباطنة، بسلطنة عمان. وقد تم تقسيم العينة إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية، وتكونت من (۲۸) طالبا وطالبة، درسوا وحدة (المياه في سلطنة عمان)، باستخدام دليل المعلم لتدريس موضوعات الوحدة بالرسوم الكاريكاتيرية، الذي أعدته الباحثة خصيصا لأغراض هذه الدراسة، ومجموعة ضابطة، تكونت من (۲۸) طالبا وطالبة، درسوا الوحدة ذاتها بالطريقة التقليدية.
ولقد استخدمت الباحثة أداتين للإجابة عن أسئلة الدراسة، تمثلت في: الاختبار التحصيلي، الذي تكون من (۳۰) سؤالا، ومقياس اتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية تكون من (۱۰) فقرة موزعة على (۳) محاور.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (000.= 0) بين متوسط عينة الدراسة في الاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج امتلاك طلبة المجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية نحو استخدام الرسوم الكاريكاتيرية في تدريس الدراسات الاجتماعية، وبناء على ما توصلت إليه الباحثة فإنها توصي بتزويد الحقل التربوي باستخدام الرسوم الكاريكاتيرية في الحصص الدراسية؛ لإضفاء المتعة، وتشجيع الطلاب على التعلم.
ولقد استخدمت الباحثة أداتين للإجابة عن أسئلة الدراسة، تمثلت في: الاختبار التحصيلي، الذي تكون من (۳۰) سؤالا، ومقياس اتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية تكون من (۱۰) فقرة موزعة على (۳) محاور.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (000.= 0) بين متوسط عينة الدراسة في الاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج امتلاك طلبة المجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية نحو استخدام الرسوم الكاريكاتيرية في تدريس الدراسات الاجتماعية، وبناء على ما توصلت إليه الباحثة فإنها توصي بتزويد الحقل التربوي باستخدام الرسوم الكاريكاتيرية في الحصص الدراسية؛ لإضفاء المتعة، وتشجيع الطلاب على التعلم.
Category
Theses and Dissertations