Document

صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the difficulties encountered in executing the practical skills included in geography textbooks for secondary as perceived by teachers. The difficulties were categorized in four dimensions: The curriculum, teacher, facilities, and the student. The research problem was examined according to the following four questions: 1- What are the difficulties encountered in executing the practical skills included in geography textbooks for secondary students as perceived by teachers? 2- Do the ratings of teachers for these difficulties differ as a function of their sex? 3. Do the ratings of teachers for these difficulties differ as a function of their teaching experience (one year /more than 5 years)? 4. Do the ratings of teachers for these difficulties differ as a function of the schools location (rural/urban)? In order to answer the above research questions, a questionnaire was formulated including (25) items distributed among the recognized four dimensions of the research problem. Following the establishment of the reliability and validity of the questionnaire (0,82), a sample of (198) teachers representing the educational directorates of the Sultanate were employed in this investigation in the academic year( 2001/2002). The study revealed the following results: • There are many difficulties which prevent the execution of practical skills included in geography textbooks for secondary schools. Nine of these difficulties were perceived as being of high degree, 15 were of moderate degree, and only one was of low degree. In most dimensions of the difficulties investigated by the study, no significant differences (at the .05 level) were found between teachers? ratings of these difficulties which could be attributed to the variables of sex, teaching experience, and environmental location. However, significant differences in the ratings of the difficulties related to the student were observed between males and females, and between experienced and less experienced teachers. Moreover, a significant difference was found between rural and urban locations with regard to the dimension of facilities. In the light of the results, the researcher has come up with a set of recommendations.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين ، وذلك من خلال أربعة محاور هي : المنهج ، المعلم ، الإمكانات والتجهيزات ، الطالب ، وتمثلت مشكلة الدراسة في أربعة أسئلة هي : 1- ما صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين ؟ ٢- هل تختلف تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحاور صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا باختلاف جنسهم ؟ ( ذكور / إناث ). ٣- هل تختلف تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحاور صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا باختلاف خبرتهم التدريسية ؟ ( سنة واحدة 5 سنوات فأكثر ). 4- هل تختلف تقديرات أفراد عينة الدراسة المحاور صعوبات تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في : كتب الجغرافيا باختلاف البيئة التعليمية ؟ ( ريفية / حضرية ).
وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة تكونت من ( ۲۰ ) فقرة موزعة على محاور الدراسة . وبعد التأكد من صدق الاستبانة وثباتها (۰٫۸۲) ، تم تطبيقها في نهاية الفصل الأول من العام الدراسي (۲۰۰۱ ۲۰۰۲م ) على أفراد عينة الدراسة والتي تكونت من (۱۹۸) معلما ومعلمة يمثلون
جميع المناطق التعليمية بالسلطنة .
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1- وجود صعوبات عديدة تعيق تنفيذ المهارات العملية المتضمنة في كتب الجغرافيا بالمرحلة الثانوية (۹) صعوبات منها بدرجة كبيرة ، و( ۱۰ ) صعوبة بدرجة متوسطة ، وصعوبية واحدة بدرجة قليلة . ۲- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۰) تعزى إلى متغير كلا من الجنس والخبرة التدريسية والبيئة التعليمية في معظم محاور الدراسة ، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۰) تعزى إلى متغير الجنس في محور المنهج ومحور الطالب ، وفروق تعزى إلى متغير الخبرة التدريسية في محور الطالب، وفروق تعزى إلى متغير البيئة التعليمية في محور الإمكانات والتجهيزات . وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
القريني, سعيد بن سالم بن حمد.
جامعة السلطان قابوس
2008