Document

‫فاعلية استخدام خريطة الشكل vee في تدريس العلوم على التحصيل و اكتساب عمليات العلم لدى طلبة الصف التاسع من التعليم العام‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effective of using Vee Mapping of Teaching Science on the achievement and acquisition of science processes for Ninth-Grade Students. The sample consisted of (147) ninth-grade students from Ahmed bin Saeed Basic Education School-Cycle two in Batinah North. The sample was randomly divided into two groups: the experimental group which was taught by Vee Tapping, and it consisted of (74) students. The second group was the controlled group which was taught by conventional or normal method and it was consisted of (73) students. The experiment continued for six weeks. To achieve the goals of the study, the researcher prepared two tools, an achievement test that consisted of (26) questions, they were multiple-choice, completion and short essays question. The questions covered three cognitive levels, which were: knowledge, comprehension and application. The science processes consisted of (23) multiple-choice questions which covered eight processes: observation, interpreting data, deduction, classification, prediction, using numbers, controlling variables and formulating hypothesis. The validity of the two tests was realized by conducting it through a panel of expert judges. Reliability of internal consistency of the two tests were calculated using the Cronbach-Alpha method and it was (0.81) for the first test and (0.79) for the second one, and this signifies that both tests were valid for research purposes. The research findings have shown that there are statistically significant differences in the means of the student's performances of the two groups at the significance level (oc=0.05) in the overall achievement test and it cognitive levels in favor of experimental group. The finding have also shown that there are statistically significant differences in acquisition of science processes as a whole and in the process of interpreting data, deduction, classification, prediction, controlling variables and formulating hypothesis, whereas the differences in the skills of observation and using numbers were not significant. In the light of the findings, the researcher recommends running seminars and workshops for teachers and supervisors in the field of teaching science to identify the "Vee Mapping" for its many advantages. He also encourages teachers of science to apply them as a tool in teaching, learning and evaluation tool. He also insists on the necessity of doing researches targeting other stages of learning in different levels and test other variables.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام خريطة الشكل طلبة الصف التاسع من التعليم العام. وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۹۷) طالبة من طلبة الصف التاسع بمدرسة أحمد بن سعيد التعليم الأساسي - حلقة ثانية بمنطقة شمال الباطنة، تم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين تجريبية (۷۶) طالبا درست باستخدام خريطة الشكل "Vee"، والأخرى ضابطة (۷۳) طالبا درست بالطريقة المتبعة، واستمر تطبيق تجربة الدراسة (1) أسابيع. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أداتي الدراسة، والتي تمثلت في اختبار تحصيلي من نمط الاختيار من متعدد، والإكمال، والمقال القصير تكون من (۲۹) سؤالا في صورته النهائية، وشمل ثلاث مستويات معرفية هي التذكر، والفهم، والتطبيق، واختبار في بعض عمليات العلم الأساسية والتكاملية من نمط الاختيار من متعدد تكون من (۲۳) سؤالا في صورته النهائية وتضمن ثمان مهارات هي الملاحظة، وتفسير البيانات، والاستنتاج، والتصنيف، والتنبؤ، واستخدام الأرقام، وضبط المتغيرات، وفرض الفروض، وقد تم التحقق من صدق الأداتين بعرضهما على عدد من المحكمين، وجرى حساب الثبات لكل أداة على حدة باستخدام معادلة كرونباخ ألفا للاتساق الداخلي بين الفقرات، وقد بلغت قيمة معامل الثبات للاختبار التحصيلي (۱٫۸۱)، وقيمة معامل الثبات الاختبار عمليات العلم (۰٫۷۹)، مما يعد مؤشرا على أن كلا الاختبارين صالحين لأغراض الدراسة. - أظهرت نتائج الدراسية وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لأداء طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) في التحصيل الدراسي ككل وفي مستوياته المعرفية الصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية الأداء طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى الدلالة (c=۰٫۰۵) في اكتساب عمليات العلم ككل، وفي مهارات تفسير البيانات، والاستنتاج، والتصنيف، والتنبؤ، وضبط المتغيرات، وفرض الفروض، بينما كانت الفروق غير دالة في مهارتي الملاحظة، واستخدام الأرقام. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعقد الندوات والدورات التدريبية للمعلمين والمشرفين في مجال تدريس العلوم للتعرف على خريطة الشكل "Vee" لما لها مزايا عديدة، وتشجيع معلمي العلوم على استخدامها في التدريس كأداة تعليمية وتعلمية وتقويمية، كما أوصى بضرورة إجراء المزيد من الدراسات المشابهة في مراحل دراسية أخرى، ومستويات تحصيلية مختلفة، ولاختبار متغيرات أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
6
1
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, فاطمة بنت سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
1
0
‫العبدلية، عفراء بنت عبد الله بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018