Document

‫فاعلية إستراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تدريس مفاهيم الإحصاء و الاحتمالات على التحصيل و تنمية مهارات التفكير الإحصائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimes to investigate the effect of the Problem-Centered Learning strategy in teaching the concepts of statistics and probability on grade eight student's achievement and developing their statistical thinking skills. The sample of the study consisted of (62) female students from Rustaq School. This sample was divided into two groups: experimental group and control group, both of them consisted of (31) students. The experimental group studied statistics and probability unit using Problem-Centered Learning strategy, while the control group studied the same unit by using the traditional method. The study found the following results: 1 - There are differences of statistical significance, at the level of (a- 0.05) between the average degree of experimental group students, and the average degree of the control group in the postachievement test, in favor of the experimental group. 2- There are differences of statistical significance, at the level of (a -0.05) between the average of degree of the experimental group, and the average of degree of the control group in the post statistical thinking test, in favor of the experimental group.In light of the above results, the study ended with some recommendations such as: design Mathematics curriculum in all grades based on the Problem-Centered Learning strategy and design professional development programs for supervisors and teachers on how to employ this strategy, and train students to develop statistical thinkingskills in classes.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية إستراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في تدريس مفاهيم الإحصاء والاحتمالات على التحصيل وتنمية مهارات التفكير الإحصائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۲) طالبة من طالبات الصف الثامن بمدرسة الرستاق للتعليم الأساسي، قسمت إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية وتكونت كل منهما على (۳۱) طالبة، درست المجموعة التجريبية وحدة الإحصاء والاحتمالات باستخدام إستراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( - 0. 05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل لصالح طالبات المجموعة التجريبية. ۲- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (a - ۱۰۰۵) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الإحصائي لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء النتائج المسابقة أوصت الدراسة بتصميم مناهج الرياضيات في المراحل المختلفة وفق إستراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة، وعقد دورات تدريبية للمشرفين والمعلمين؛ التدريبهم على كيفية توظيف إستراتيجية تعلم المتمركز حول المشكلة في تدريس الرياضيات، وكذلك التركيز على تنمية مهارات التفكير الإحصائي لدى الطلبة في المواقف الصفية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008