Document

فعالية استراتيجية التنويم الإيحائي لدى عينة من الطلاب الذين يعانون من الأرق في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The effectiveness of hypnosis strategy among a sample of students who suffer from insomnia in the Sultanate of Oman have been studied and analyzed. The sample of 20 students of 11th grade at Al-Alaa Bin Wahab School with priority that all students have high scores in the scale of insomnia which have been developed by the researcher. The sample were divided into two randomly groups of 10 students; one of them is experimental and the other is a control group. To achieve the objectives of the study the researcher has intended to develop the scale of insomnia among secondary school students and build the hypnosis strategy which consists of 21 Hypnosis sessions - one session per day and the session period took almost half an hour. Prior and posterior measurements were conducted three times- one prior measurement per week and a follow-up measurement were conducted after a month following the third posterior. The results so obtained are referred to the existence of statistically significant differences between the experimental and control group in the average of insomnia in favor of the experimental group for the three posterior measurements. These differences are attributable to the hypnosis strategy. In addition to that, it's also referring to the existence of statistically significant differences between two groups regarding the average of insomnia in the follow-up measures, which are attributable to the hypnosis strategy. Finally, the results ensured the effectiveness of hypnosis strategy in reducing the insomnia amongst the sample of 11th grade for male students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية استراتيجية التنويم الايحائي لخفض الأرق لدى طلبة الصف الحادي عشر الذكور، تكون أفراد الدراسة من (20) طالبا من الصف الحادي عشر بمدرسة العلا بن وهب للتعليم ما بعد الأساسي، وهم الذين حصلوا على أعلى الدرجات على
مقياس الأرق الذي طوره الباحث، تم تقسيم أفراد الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطه، تكونت كل مجموعة من (10) طلاب.
ولتحقيق أهداف الدراسة عمل الباحث على تطوير مقياس الأرق لطلاب المرحلة الثانوية وبناء استراتيجية التنويم الإيحائي الذي تكون من (21) جلسة التنويم بواقع جلسة في اليوم مدة كل الجلسة نصف ساعة تقريبا. تم إجراء القياس القبلي واجراء القياس البعدي على ثلاث مرات، بواقع مقیاس بعدي كل أسبوع، وقياس المتابعة الذي أجري بعد شهر من الاختبار البعدي الثالث.
وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في متوسط درجات الأرق لصالح المجموعة التجريبية للقياسات البعدية الثلاثة يعزی هذا الفرق إلى استراتيجية التنويم بالإيحاء.
كما أشارات النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في متوسط الأرق وذلك لصالح المجموعة التجريبية عند قياس المتابعة
يعزي الاستراتيجية التنويم بالإيحاء. وأخيرا أكدت النتائج إلى فاعلية استراتيجية التنويم الايحائي لخفض الأرق لدى طلبة الصف الحادي عشر الذكور.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015