Document

فاعلية استراتيجية التنويم الايحائي لدى عينة من طلاب الذين يعانون من الارق في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The effectiveness of hypnosis strategy among a sample of students who suffer from insomnia in the Sultanate of Oman have been studied and analyzed. The sample of 20 students of 11th grade at Al-Alaa Bin Wahab School with priority that all students have high scores in the scale of insomnia which have been developed by the researcher. The sample were divided into two randomly groups of 10 students; one of them is experimental and the other is a control group. To achieve the objectives of the study the researcher has intended to develop the scale of insomnia among secondary school students and build the hypnosis strategy which consists of 21 Hypnosis sessions - one session per day and the session period took almost half an hour. Prior and posterior measurements were conducted three times- one prior measurement per week and a follow-up measurement were conducted after a month following the third posterior. The results so obtained are referred to the existence of statistically significant differences between the experimental and control group in the average of insomnia in favor of the experimental group for the three 145 posterior measurements. These differences are attributable to the hypnosis strategy. In addition to that, it's also referring to the existence of statistically significant differences between two groups regarding the average of insomnia in the follow-up measures, which are attributable to the hypnosis strategy. Finally, the results ensured the effectiveness of hypnosis strategy in reducing the insomnia amongst the sample of 11th grade for male students.
Arabic abstract
هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف إلى فاعلية است ا رتيجية التنويم الايحائي لخفض الأرق لدى
طلبة الصف الحادي عشر الذكور، تكون أف ا رد الد ا رسة من ) 21 ( طالبا من الصف الحادي عشر
بمدرسة العلا بن وهب للتعليم ما بعد الأساسي، وهم الذين حصلوا على أعلى الدرجات على
مقياس الأرق الذي طوره الباحث، تم تقسيم أف ا رد الد ا رسة عشوائيا إلى مجموعتين، مجموعة
تجريبية ومجموعة ضابطه، تكونت كل مجموعة من ) 11 ( طلاب.
ولتحقيق أهداف الد ا رسة عمل الباحث على تطوير مقياس الارق لطلاب المرحلة الثانوية،
وبناء است ا رتيجية التنويم الإيحائي الذي تكون من ) 21 ( جلسة للتنويم بواقع جلسة في اليوم مدة
كل الجلسة نصف ساعة تقريبا. تم إج ا رء القياس القبلي واج ا رء القياس البعدي على ثلاث م ا رت،
بواقع مقياس بعدي كل اسبوع، وقياس المتابعة الذي أجري بعد شهر من الاختبار البعدي الثالث.
أوشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة في متوسط درجات الأرق لصالح المجموعة التجريبية للقياسات البعدية الثلاثة يعزى
هذا الفرق إلى است ا رتيجية التنويم بالإيحاء.
كما أشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التج ريبية
والمجموعة الضابطة في متوسط الأرق وذلك لصالح المجموعة التجريبية عند قياس المتابعة
يعزى لاست ا رتيجية التنويم بالإيحاء. وأخي ا ر أكدت النتائج إلى فاعلية است ا رتيجية التنويم الايحائي
لخفض الأرق لدى طلبة الصف الحادي عشر الذكور.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015