Document

فاعلية برمجية ماثيجون (Mathigon) في اكتساب المفاهيم الهندسية والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف التاسع االأساسي.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of the Mathigon Software in Acquiring Geometrical Concepts and Attitude towards Geometry among Ninth Grade Female Students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of the Mathigon software in acquiring Geometrical concepts and the attitude towards Geometry among ninth-grade female students. The study used a quasiexperimental approach and had 59 participants from the Governorate of Muscat in the Sultanate of Oman. They were divided into two groups: an experimental group consisting of 30 female students who studied using the Mathigon software, and a control group consisting of 29 female students who studied in the usual teaching method. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a guide for the teacher and student in teaching the unit “Circles, Straight Lines, Angles, and Geometric Shapes” using the Mathigon software and used two reliable tools to gather data: a test for acquiring geometry concepts consisting of 18 items, and a measure of attitude towards geometry, consisting of 26 items. The results of study show that there is a statically significant difference at the level of (α = 0.05) between the mean scores of the ninth graders of the experimental group who studied using Mathigon software and the mean scores of the control group students who studied in the normal way in the test of acquiring the geometry concepts and in the measure of attitude towards geometry in favor of the experimental group. In light of the results, as the study showed a positive impact on the acquisition of geometry concepts in the “Circles, Straight Lines, Angles, and Geometric Shapes” unit for female students, the study recommended the necessity of employing and using Mathigon software in teaching various topics in mathematics in general, and geometry in particular.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية برمجية ماثيجون)Mathigon )في اكتساب المفاهيم الهندسية والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف التاسع الاساسي، حيث استخدمت التصميم شبه التجريبي، وبلغ عدد أفراد الدراسة 59 طالبة من طالبات الصف التاسع الاساسي بمحافظة مساقف في سالطنة عمان، ق 30 طالبة درسات ُسامن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكونت من باسااااتخدام برمجية ماثيجون)Mathigon)، ومجموعة ضاابطة تكونت من 29 طالبة درست بالطريقة المعتادة. ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بإعداد دليل للمعلم وكتيب للطالب في تدريس وحدة "الدوائر والخطوط المساتقيمة والزوايا والاشاكال الهندساية" باساتخدام البرمجية، كما أعدت أدوات الدراسة المتمثلة في: اختبار اكتساب المفاهيم الهندسية المكون من 18 مفردة، ومقياس لالتجاه نحو الهندسة المكون من 26 فقرة. وتوصلت الدراساة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )0.05 = α )بين متوسااطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام برمجية ماثيجون)Mathigon )ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة االلاتي درسن باستخدام الطريقة المعتادة في اختبار اكتساب المفاهيم الهندسية وفي مقياس الاتجاه نحو الهندسة لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج، أوصاات الدراسة بضرورة توظيف واستخدام برمجية ماثيجون)Mathigon )في تدريس موضوعات مختلفة في الرياضيات بشكل عام، والهندسة بشكل خاص، لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب المفاهيم الهندسية في وحدة "الدوائر والخطوط المستقيمة والزوايا والاشكال الهندسية" لدى الطالبات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject