Document
فاعلية برمجية 7DRAW FX في إكتساب طلاب الصف الثامن الأساسي مفاهيم المضلعات والزوايا واتجاهاتهم نحو الهندسة.
Other titles
The Effectiveness of FX DRAW7 programing in acquiring eighth-grade students the concepts of polygons and angles and their attitudes towards geometry
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate The effectiveness of FX DRAW7 program in acquiring
eighth-grade students the concepts of polygons and angles and their attitudes towards
geometry. To verify this, a teacher's guide was prepared for teaching Polygons and Angles unit
using the program. A test was prepared to measure students' acquisition of the concepts of
polygons and angles, and a scale of attitudes towards geometry was prepared and applied.
The sample of study consisted of (62) eighth-grade students from a basic education
school in the Governorate of South Al Batinah. They were divided into two groups: an
experimental group that studied the polygons and angles unit using FX DRAW7 program and
a control group that studied the same unit in the usual way.
The study found that there is a statistically significant difference at the level of
significance less than (0.05) between the mean score of the experimental group and the mean
score of the control group in acquiring the concepts of polygons and angles, in favor of the
experimental group. Also, the study found that there is a statistically significant difference at
the level of significance less than (0.01) between the mean score of the experimental group and
the mean score of the control group in the measure of attitude towards geometry in
mathematics, and in favor of the experimental group.
In Based on the positive effects the study had shown in gaining the concepts of polygons
and angles with students, the researcher recommended the necessity of applying and using FX
DRAW7 program in teaching geometry and other mathematical topics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية برمجية 7DRAW FX في إكتساب طلاب الصف الثامن الأساسي مفاهيم المضلعات والزوايا واتجاهاتهم نحو الهندسة وللتحقق من ذلك؛ تم إعداد دليل للمعلم في وحدة المضلعات والزوايا لتدريسها باستخدام البرمجية، كما تم إعداد اختبار في اكتساب مفاهيم المضلعات والزوايا ومقياس في الاتجاهات نحو الهندسة، ومقياس صدقهما وثباتهما على عينة استطلاعية . هذا وقد تكونت عينة الدراسة من (62) طالبا من طلاب الصف الثامن الاساسي بمحافظة جنوب الباطنة، قسموا إلى مجموعة تجريبية درست وحدة المضلعات والزوايا باسخدام برمجية7DRAW FX ، ومجموعة ضابطة درست الوحدة ذاتها بالطريقة الاعتيادية. وتوصلت الدراسةة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من )0,05( بين متوسطي درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في اكتساب مفاهيم المضلعات والزوايا لصالح المجموعة التجريبية، وبين متوسطات درجات الطلاب في المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لاختبار اكتساب مفاهيم المضلعات والزوايا لصالح القياس البعدي، بالاضافة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من )0,01( بين متوسطات درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الاتجاه نحو الهندسة في الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية، وبين متوسطات درجات الطلاب في المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه نحو الهندسة لصالح القياس البعدي. وفي ضوء هذه النتائج؛ أوصى الباحث بضرورة توظيف برمجية 7DRAW FX في تدريس موضوعات الهندسة المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب مفاهيم المضلعات والزوايا لدى الطلاب.
Category
Theses and Dissertations