Document

فاعلية برنامج إرشاد جمعي في خفض الاكتئاب العصابي لدى المراهقين في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at establishing Group Counseling Program based on The Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT), and then at examining its effectiveness in reducing the Neurotic Depression on a sample of adolescents in the Sultanate of Oman. The sample was chosen through the application of (BDI-II) in its revised form (to suite the Omani culture). The sample consisted of (24) male adolescents students from (10th and 11th) Grade aging between (15-17) years, representing the highest scores on (BDI-II) scale, selected from Bilal Bin Rabah Basic School (5-12). The sample was taken from a population of (246) adolescent students of the same school. The group was randomly separated into Experimental group (12) adolescent students and Control group (12) adolescent students. The experimental group was subject to Group Counseling Program in based on (REBT) while the Control group was not subject to any programs. The program lasted for two months (two weekly sessions). In order to test the study hypothesis, was used to calculate the mean and standard deviation of the degree of depression on the two group (experimental and control) both on the Post and follow-up measures. The (Mann-Whitney U Test) was used to test the statistical significance of the differences between scores of depression on the two groups in the post and follow up measure. The results showed difference of statistical significance between the Control and Experimental group. The difference was in favor of the experimental group as it shows reduction in the level of depression compared to the controlled group on both the post and follow-up test. This could be attributed to the (REBT) program used with the experimental group.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي قائم على العلاج العقلاني الانفعالي
السلوكي، وتقصي فاعليته في خفض الاكتئاب العصابي لدى عينة من المراهقين في
سلطنة عُمان. تم تحديد عينة الدراسة من خلال تطبيق قائمة "بيك" (Beck) الثانية للاكتئاب
بصورتها المعربة والتي تم تقنينها للبيئة العمانية، حيث بلغ عدد أفراد مجتمع الدراسة
(٢٤٦) طالبا مراهقا في الصفين العاشر والحادي عشر (۱۰-۱۱) بمدرسة بلال بن رباح
للتعليم الأساسي (٥-۱۲) بسمائل والذين تراوحت أعمارهم بين (١٥-١٧) سنة
وقد بلغ عدد أفراد عينة الدراسة (٢٤) طالبًا مراهقا، ممن حصلوا على أعلى الدرجات
على قائمة "بيك" للاكتئاب من بين أفراد مجتمع الدراسة، تم توزيعهم عشوائيا إلى
مجموعتين: تجريبية وضابطة، المجموعة التجريبية تكونت من (۱۲) مراهقا خضعوا
لبرنامج إرشاد جمعي عقلاني انفعالي سلوكي، واستمر تطبيقه حوالي شهرين بواقع
جلستين أسبوعيًا، أما المجموعة الضابطة المكونة من (۱۲) مراهقا، فلم يخضعوا لأي
برنامج إرشادي.
ولفحص فرضية الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية
لدرجات الاكتئاب بين المجموعتين التجريبية والضابطة على القياسين البعدي والمتابعة
استخدام اختبار مان ويتني Mann-Whitney Test)، للتحقق من دلالة الفروق
إحصائيا بين درجات الاكتئاب لدى المجموعتين التجريبية والضابطة على القياسين البعدي
والمتابعة.
وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات الاكتئاب لدى المجموعتين
التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية على القياسين البعدي والمتابعة
حيث لوحظ انخفاضا في درجات الاكتئاب لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة
الضابطة، ويُعزى ذلك للبرنامج الإرشاد الجمعي العقلان الانفعالي السلوكي الذي
خضعت له المجموعة التجريبية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
6
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013