Document

برنامج ارشاد جمعي معرفي سلوكي مقترح لخفض الوسواس القهري لدى طالبات جامعة نزوى.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to build a program guide collective cognitive behavioral proposal based on cognitive behavioral therapy to reduce the obsessive- compulsive disorder among female in Nizwa University. Have been building this program is indicative of the proposed building on the survey carried out by the researcher, and investigate the most important needs guidance may be required by the university students in this area. As well as the theoretical literature which was written in this area, in addition to previous studies, which aimed to build outreach programs to reduce the obsessive-compulsive disorder. The program may be indicative of collective cognitive behavioral proposed (13) will hold a demonstration, ranging from the length of time proposed for each session between the (60-70) minutes. The main purpose of guiding the first meeting to dating, and building positive relationship based on intimacy and trust between the guiding members of the group and Guidelines, as well as defining a group extension program and its objectives, as is that of determining the duties and rights of every member of the group guidelines. The meeting was the second extension to the aim of defining a group, the indicative target concept of obsessive-compulsive disorder, and to clarify the most important implications of the obsessive- compulsive disorder and clarified by examples. The main purpose of the meetings of the third and even the thirteenth to Alleviation of obsessive- compulsive disorder in the indicative target group. The last stage has been in the post-session program is a follow-up phase in the counseling program. And to see how the effectiveness of the counseling program in reducing obsessive-compulsive disorder at the indicative target group. One of the main methods that have been proposed extension researcher used in the implementation of the activities of the sessions of this program is indicative of the proposed: muscle relaxation, reinforcement, feedback, homework, discussion, stop the thoughts, positive self-talk, imagery or visual perception, problem-solving method of meditation method to fill the void and to identify the ideas. In order to employ these methods in the meetings of the indicative program Extension collective. The researcher suggested the use of the following tools: a computer, proxima, hard drives (CD), recorder, cassette tape, TV, video, A4 papers, whiteboard, whiteboard pens. In conclusion, the researcher hopes that can be benefit from this mentoring program proposed by the competent institutions under the auspices of the students such as the Ministry of Education, also, researcher recommends that the application of this counseling program for those who wish to the other specialists; in order to investigate its effectiveness in reducing obsessive- compulsive disorder among female in Nizwa University.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي معرفي سلوكي مقترح قائم علـ المعرفي السلوكي لخفض الوسواس القهري لدى طالبات جامعة نزوى ، وقد تم بناء هذا البرنامج الإرشادي المقترح بناء على الدراسة الاستطلاعية التي قامت بها الباحثة، وتقصي أهم الحاجات الإرشادية التي قد تحتاجها طالبات الجامعة في هذا المجال.
وكذلك إلى الأدب النظري الذي كتب في هذا المجال، إضافة إلى الدراسات السابقة والتي هدفت إلى بناء برامج إرشادية لخفض الوسواس القهري. وقد تكون البرنامج الإرشادي الجمعي السلوكي المعرفي المقترح من (۱۳ ) جلسة إرشادية، وتتراوح المدة الزمنية المقترحة لكل جلسة مابين (٦٠-٧٠) دقيقة.
وقد هدفت الجلسة الإرشادية الأولى إلى التعارف وبناء العلاقة الإيجابية القائمة على الألفة
والثقة بين المرشدة وعضوات المجموعة الإرشادية، وكذلك تعريف المجموعة الإرشادية بالبرنامج وأهدافه، كما يتم فيها تحديد واجبات وحقوق كل عضوه من المجموعة الإرشادية.
ط
أما الجلسة الإرشادية الثانية فقد هدفت إلى تعريف المجموعة الإرشادية المستهدفة بمفهوم الوسواس القهري، وتوضيح أهم الآثار المترتبة على الوسواس القهري وتوضيحها بالأمثلة. وقد هدفت الجلسات من الثالثة وحتى الثالثة عشر إلى التخـ فيف من حدة
الوسواس القهري لدى المجموعة الإرشادية المستهدفة. أما المرحلة الأخيرة فقد تمثلت في جلسة ما بعد البرنامج وهي بمثابة مرحلة متابعة في البرنامج الإرشادي. وذلك لمعرفة مدى فاعلية البرنامج الإرشادي في خفض الوسواس القهري عند المجموعة الإرشادية المستهدفة. ومن أهم الأساليب الإرشادية التي اقترحت الباحثة استخدامها في تنفيذ فعاليات
جلسات هذا البرنامج الإرشادي المقترح: الاسترخاء العضلي ، التعزيز التغذية الراجعة، الواجب البيتي، المناقشة، وقف الأفكار الحديث الذاتي الإيجابي، التخيل أو التصور البصري، أسلوب حل المشكلات التأمل أسلوب ملء الفراغ، تحديد الأفكار.
ومن أجل توظيف هذه الأساليب الإرشادية في جلسات البرنامج الإرشاد الجمعي. فقد اقترحت الباحثة استخدام الأدوات التالية: جهاز حاسب الآلي جهاز العروض التقديمية (البروكسيما)، والأقراص الصلبة (CD) مسجل شريط كاسيت تلفزيون، شريط الفيديو، أوراق كتابة سبورة، أقلام سبورة وفي الختام تأمل الباحثة أن تتم الاستفادة من هذا البرنامج الإرشادي المقترح من قبل المؤسسات المختصة برعاية الطالبات مثل وزارة التربية والتعليم ، كما
توصي الباحثة بتطبيق هذا البرنامج الإرشادي لمن يرغب من الباحثين والمتخصصين؛ بهدف تقصي فاعليته في خفض الوسواس القهري لدى طالبات جامعة نزوى
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
8
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013